Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Bezpieczniej na przejściach dla pieszych tylko w 6. województwach

W czerwcu 2021 r. weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Jednak statystyki wypadków za ubiegły rok wyglądają korzystnie tylko w skali całego kraju. Najgorzej jest w lubelskim, gdzie pod koniec roku liczba kolizji i wypadków w tych miejscach zwiększyła się o 32%. Z kolei w mazowieckim każdego dnia dochodziło średnio do co najmniej dwóch zdarzeń z udziałem pieszego.

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane strony sewik.pl. dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych) i ustalili, że od czerwca do grudnia 2021 r. aż w 10. województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Podobny problem dotyczy największych polskich miast.

W 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku ubiegłego. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także prezentuje się korzystniej. Nie jest to jednak żaden precedens, ponieważ w poprzednich latach policja również notowała spadek liczby takich zdarzeń i to nawet na większą skalę (-21% w 2020 roku). Najprawdopodobniej miała na to wpływ pandemia koronawirusa, w czasie której odnotowano niższe natężenie ruchu. Pozytywny wynik trudno też łączyć z nowelizacją ustawy. Okazuje się bowiem, że w II półroczu 2021 roku częściej dochodziło do kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Eksperci rankomat.pl sprawdzili również statystyki dotyczące okresu od wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku. Okazuje się, że tylko w 6. województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych, w porównaniu do tego samego okresu 2020 r. W takim rankingu najgorzej wypada woj. lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%), a najlepiej warmińsko-mazurskie (-14%).

Najwięcej wypadków na warszawskich przejściach dla pieszych

Dane dotyczące kolizji i wypadków po nowelizacji ustawy nie są korzystne także dla większości miast wojewódzkich. W okresie od czerwca do grudnia 2021 roku w Warszawie statystycznie raz dziennie dochodziło do nieszczęśliwego zdarzenia z udziałem przechodnia na przejściu dla pieszych. W tym mieście stwierdzono 13% wzrost liczby takich zdarzeń w porównaniu do tego samego okresu 2020 roku.

Znacznie większy wzrost liczby kolizji i wypadków dotyczy stolicy woj. opolskiego (60%), jednak w Opolu na przejściach dla pieszych odnotowano prawie 10 razy mniej takich zdarzeń niż w Warszawie.

– Surowe kary dla kierowców za złamanie przepisów drogowych na przejściu dla pieszych z pewnością przekładają się na bezpieczeństwo przechodniów, ale tylko w pewnym stopniu. Nawet jeśli kierowcy z obawy przed sankcjami bardziej uważają, to trzeba pamiętać, że nie tylko oni są sprawcami wypadków. Często winnymi takich zdarzeń są piesi. Nowelizacja ustawy mogła im dać fałszywe poczucie bezpieczeństwa, co niestety czasami doprowadza do większej nieuwagi podczas przechodzenia przez pasy – mówi Stefania Stuglik ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Bezpieczniej na przejściach dla pieszych tylko w 6. województwach

Bezpieczniej na przejściach dla pieszych tylko w 6. województwach

Bezpieczniej na przejściach dla pieszych tylko w 6. województwach

Bezpieczniej na przejściach dla pieszych tylko w 6. województwach

(fot. lublin112.pl, grafiki rankomat.pl)

13 komentarzy

  1. super nowe przepisy brawo niech dalej sie ze wszystki zapatruja na zachod.

    • Niech w tym zapatrywaniu będą konsekwentni. Bo na zachodzie za zmianą przepisów poszła modernizacja i likwidacja niebezpiecznych przejść.

      • Nie, tam najpierw zmodernizowali przejścia dla pieszych a potem zmieniali przepisy, u nas odwrotnie.

  2. Miłośniku nowych przepisów policz zebry na tej ulicy Rembrandtweg, 1181 HD Amstelveen, Holandia. Polecam zwrócić uwagę na sposób włączania się rowerzystów do ruchu. Muszą ustąpić samochodom? A gdzie konwencja wiedeńska?

  3. Przecie wszyscy wiedzą i nawet dziadek, zakała rodziny, wie, że tu nie chodzi o bezpieczeństwo a o kasę. Jeździłem po ulicach stolicy w czwartek podczas akcji NURD i policja stała po krzakach czekając aż ktoś popełni wykroczenie a nie na widoku by zwiększyć bezpieczeństwo. Czy będzie bezpieczniej jak policja złapie od razu po spowodowaniu wypadku? Bo co pomoże zarejestrowanie potrącenia pieszego na przejściu poszkodowanemu? Nic bo już jest i tak po ptakach! Zwróci mu życie czy zdrowie?

  4. pieszy powinien mieć pierwszeństwo ale przed przejściem powinien się zatrzymać upewnić się a nie z rozpędu nawet głowy nie odwraca zły jest to przepis stop a dopiero na przejście

  5. Dziś Franio nie pracuje i nie ma dostępu do neta?

    • Już jestem i pytam.
      Jak można lata, w których większość ludzi siedziała w domu i ludzka aktywność była na poziomie w0-30%, porównywać z okresem już w miarę normalnym. Wzrost tylko o 30%, wskutek wzrostu ruchu o 300-500% to jak dla mnie rewelacyjny wynik.

  6. Przepisy nie zmienią faktu, że idioci, którzy wcześniej pakowali się pod koła, nie upewniając się czy mogą bezpiecznie przejść i czy kierowca ich widzi, teraz dostali od polityków przepis, który przekonuje ich, że są podwójnie nieśmiertelni. I stąd wzrost wypadków. Policja nic nie robi w celu edukacji pieszego, że na jezdni jest intruzem, a na przejściu, pomimo pierwszeństwa, trzeba zachować zdrowy rozsądek. 1.5 tony stali nie zatrzyma się w miejscu. Druga sprawa- po co przepisy o zakazie używania podczas przechodzenia przez przejście urządzeń rozpraszających, jak policja tego nie egzekwuje. Przykład Lublina i przejścia przy technikum elektronicznym na Wojciechowskiej – młodzież chodzi jak chce, a policja „pilnuje” krzaków na Mazowieckiego, żeby nie daj Boże ktoś nie pojechał 60 km/h na pięćdziesiątce…

  7. Droga redakcjo ,proszę się zagłębić i nie siać propagandy ! Żaden przepis odnośnie pieszego się nie zmienił TV ,wy radio kłamiecie !! Proszę wejść na strony gov i się dokształcić !!! Jedynie co zo stastało wprowadzone to pieszy z komórką !!! Przepis z pieszym został taki sam !!!!! Do wszystkich baranów co słuchacie tych medialnych bzdór apeluję poczytać i dokształcić się !!! Pieszy ma jedynie pierszeństwo jezeli jest jedną nogą na pasach i nie hamujcie jak idioci jak dochodzi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • NOWE PRZEPISY DLA PIESZYCH I KIEROWCÓW

      Od 1 czerwca 2021 r. weszły w życie przepisy zwiększające bezpieczeństwo pieszych na drogach, ujednolicające dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym, a także obligujące kierujących pojazdami do zachowania minimalnego odstępu między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.

      Dla zwiększenia ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych ustawodawca doprecyzował przepisy dotyczące zachowania kierujących pojazdami. Co jeszcze się zmieni? Zachęcamy do zapoznania się ze zmianami.

      Piesi – nowe prawa

      Wprowadzone zmiany sprawiły, że każdy pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Wyjątkiem jest tramwaj: przed tym pojazdem pieszy pierwszeństwo ma tylko wtedy, gdy znajdzie się już na przejściu dla pieszych.

      Piesi – nowe obowiązki

      Nowo wprowadzone przepisy nie zwalniają pieszych z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz korzystania z przejścia dla pieszych. W dalszym ciągu zabrania się także pieszemu wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych.

      Istotną zmianą w znowelizowanych przepisach jest zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

      Kierowcy – obowiązki wobec pieszych

      Przepisy regulują zachowania kierujących pojazdami względem osób pieszych. Kierowcy pojazdów są obwiązani do obserwowania nie tylko przejścia, ale także jego okolicy. Ich obowiązkiem jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz zmniejszenie prędkości tak, by nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na przejściu lub wchodzącego na przejście. Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu

      źródło: Policja

  8. Edukacja i kary dla wszystkich. Dotkliwe. To może cos da bo tak piesi czy rowerzyści kompletnie bez znajomości podstawowych zasad giną i ginąć będą bo zawsze 100% odpowiedzialności spada na kierowcę\motorniczego/maszynistę.

  9. Przepis został stary proszę głupio nie polemizować

Z kraju