Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Zważyli 97 pojazdów dostawczych, 60 było przeważonych

W poniedziałek funkcjonariusze Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie wraz z policjantami z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie i podległymi Komendami Powiatowymi Policji przeprowadzili, jednocześnie w 7 punktach województwa lubelskiego, kontrole polegające na ważeniu pojazdów dostawczych. Wyniki kontroli są zatrważające.

Podczas poniedziałkowej akcji zważono 97 pojazdów z ładunkiem, 60 z nich było przeważonych. W 10 przypadkach stwierdzono także zaniżenie masy własnej pojazdu względem wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Na kierujących nałożono łącznie 65 mandatów karnych. Zatrzymano 17 dowodów rejestracyjnych.

Odnotowania wymaga jeszcze przypadek, gdy po zważeniu pustego pojazdu okazało się, iż jego faktyczna ładowności wynosi ok. 100 kg i to pod warunkiem, że kierowca nie zabierze pasażera. Inspektorzy apelują, aby ważyć pojazdy przed zakupem.

W roku 2017 około 87 % zważonych pojazdów dostawczych to pojazdy przeważone. Tegoroczny rekordzista zamiast wymaganych 3500 kg ważył 8100 kg, a jego ładowność była przekroczona o 800 %.

Inspektorzy zaznaczają, iż poruszanie się po drogach pojazdów przeładowanych ma bezpośredni wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje przede wszystkim znaczne wydłużenie drogi hamowania, a przede wszystkim zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu podczas wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma także bardzo istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia, ogumienia i powoduje znaczące zwiększenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Przeciążanie pojazdów dostawczych to także nieuczciwa konkurencja dla legalnych, licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy drogowego pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg.

Kolejnym stwierdzanym niepożądanym zjawiskiem jest zaniżanie masy własnej pojazdów dostawczych tak, by tylko teoretycznie zwiększyć ich ładowność. W wielu przypadkach właściciele i użytkownicy tych pojazdów nawet nie zdają sobie sprawy jak wiele, a właściwie jak niewiele, ładunku mogą faktycznie przewieźć. Rekordziści, nawet bez ładunku, przekraczają dopuszczalną masę całkowitą 3500 Kg.

Inspektorzy apelują do właścicieli i użytkowników pojazdów dostawczych, aby przed rozpoczęciem eksploatacji pojazd został zważony bez ładunku, ale z pełnym zbiornikiem paliwa i kierowcą. Umożliwi to określenie ile ładunku można na konkretny pojazd załadować.

IMG_20180806_093624

20180806_105903

20180806_105921

20180806_110831

20180806_110852

2018-08-06 15:38:01
(fot. WITD)

18 komentarzy

  1. Aby ukrucic nagminne przeładowywanie pojazdów wystarczy mały trik. Każdy przeładowany np. o 20% traci prawo do poruszania się po drogach x racji naruszenia konstrukcji pojazdu….
    Dla całej pozostałej reszty mandat w trybie administracyjnym np. z 5000zl.
    Problem sam się rozwiąże.
    Wówczas nawet gdy ktoś uważa że np. na posiadanych 50 pojazdów może sobie pozwolić na dwa złapane z nadwaga, mocno się taki dziad trans zastanowi.
    W Wielkopolsce np. taki „dziadek”, dawny policjant z drogowki…
    Takich dziadków w PL są tysiące.

Z kraju