Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Uczniowie z Lublina nakręcili film o trudach partyzanckiego życia. Zostali wyróżnieni w ogólnopolskim konkursie

Blisko 200 oryginalnych autorskich miniprojektów związanych z Powstaniem Warszawskim i Polskim Państwem Podziemnym zgłoszono do II edycji akcji BohaterON – włącz historię!. Nauczyciele i uczniowie ze szkół z całej Polski przygotowali pokoje zagadek, gry planszowe, rozmowy ze świadkami historii, filmy, sztuki teatralne i komiksy.

W realizowaną wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej i pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej część edukacyjną kampanii BohaterON – włącz historię! zaangażowało się 162 nauczycieli i edukatorów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Na początku pedagodzy wzięli udział w seminariach, podczas których poznali aktywne formy nauczania oraz dowiedzieli się, jak przeprowadzić rozmowę ze świadkiem historii i jak takie nagranie wykorzystać podczas zajęć z młodzieżą. Następnie nie tylko wykorzystywali wypraktykowane metody w pracy z uczniami, ale również realizowali autorskie inicjatywy promujące historię Polskiego Państwa Podziemnego i Powstania Warszawskiego.

– Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem kreatywności uczniów i nauczycieli. Projekty były różnorodne – od konkursów i wystaw przez szkolne akademie po gry miejskie i krótkometrażowe filmy. Młodzież zaangażowała w swoje działania nie tylko społeczność szkolną, ale także lokalne instytucje i osoby prywatne. Co dla nas szczególnie istotne, wiele grup projektowych nawiązało kontakt z miejscowymi organizacjami kombatanckimi i świadkami historii, przeprowadzając z nimi wywiady wykorzystywane później podczas lekcji. Bardzo trudno było nam wybrać trzy zwycięskie zespoły. – mówi Agnieszka Łesiuk-Krajewska, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego kampanii BohaterON – włącz historię!

Podczas oceny projektów organizatorzy kampanii brali pod uwagę przede wszystkim mnogość i różnorodność działań podjętych przez uczniów, wyjście poza szkolne mury – zaangażowanie w akcję społeczności lokalnych, a także realizację spotkań ze świadkami historii. W rywalizacji placówek z całej Polski zwyciężyły szkoły z Białegostoku, Olsztyna i Suchego Lasu. Wysoki poziom realizowanych projektów, nieszablonowe podejście do tematu oraz kreatywność młodego pokolenia skłoniły organizatorów do przyznania dodatkowych nagród. Jedną z nich otrzymało XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie. Uczniowie pod opieką koordynatorów Małgorzaty Sidor i Bartosza Czajki nakręcili film o trudach partyzanckiego życia.

Laureaci akcji na początku czerwca wybiorą się na organizowaną dzięki wsparciu Instytutu Pamięci Narodowej wycieczkę po wojennej Warszawie. Oprócz zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego i miejsc pamięci uczniowie będą mieli okazję porozmawiać z jednym z uczestników walk o stolicę. Wyróżnione placówki zostaną nagrodzone warsztatami przeprowadzonymi przez zespół kampanii BohaterON, a także pakietami materiałów dydaktycznych przekazanymi przez IPN. Niebawem rozpocznie się rekrutacja do następnej edycji kampanii, w której kontynuowane będą działania edukacyjne dla uczniów i nauczycieli.

(fot. nadesłane)
2018-05-18 22:09:22

2 komentarze

  1. Ciekawe czy pokazali jak partyzanci mordują rodaków za parę groszy.

Z kraju