Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Poważne zmiany przy kontroli prędkości. Będzie lepiej czy gorzej?

Straż miejska bez fotoradaru, wszystkie fotortadary w rękach GITD, mandaty za prędkość bez punktów ale za to o wiele wyższe i koniec z nieoznakowanymi pojazdami ITD. Tak wygląda projekt nowego nowych przepisów, który za kilka tygodni trafi do Sejmu.

Za kilka tygodni ma wpłynąć do Sejmu projekt zmian w przepisach dotyczących kontroli prędkości. Przygotowane przez posłów PO wytyczne mają zrewolucjonizować dotychczasowe formy kontroli, do jakich przyzwyczaili się już kierowcy. Jak poinformowało we wtorek RMF FM za ponad pół roku, gdyż tyle trzeba po przegłosowaniu projektu, by przepisy zaczęły obowiązywać, kierowców czeka totalna zmiana w sposobach dokonywania pomiarów prędkości oraz wysokości mandatów.

Dla mieszkańców Lublina by to oznaczało, że lubelska Straż Miejska będzie musiała zrezygnować z zajmowania się kontrolą prędkości. Strażom miejskim ma zostać odebrana możliwość rejestrowania wykroczeń drogowych a wszystkie maszty ma użytkować ITD. Choć w Lublinie i tak od pewnego czasu są już one niewykorzystywane, to ich właściciel, czyli Urząd miasta sam zwrócił się do WITD z zapytaniem czy nie są zainteresowani ich przejęciem. Do tej pory nie nadeszła jeszcze odpowiedź w tej sprawie. Jeżeli przepisy wejdą w życie, to z pewnością większość z masztów stojących przy lubelskich ulicach zostanie wyposażonych w urządzenie do kontroli prędkości.

Ustawodawcy tłumaczą, że fotoradary mają dbać o bezpieczeństwo a nie służyć gminom do zasilania swoich budżetów. Tymczasem jak wyjaśniają lubelscy strażnicy, w przeciwieństwie do wielu spornych miejsc gdzie stoją fotoradary GITD, w Lublinie urządzenie jest ustawiane tam, gdzie jest naprawdę niebezpiecznie. Przy lokalizacji miejsc, były brane pod uwagę głosy mieszkańców oraz statystyki policji. Fotoradar zarobił w tym roku, ponad pół miliona złotych. Oznacza to o ponad połowę mniej, niż w ubiegłym roku.

Dobrą informacją dla kierowców jest to, że znienawidzone i powszechnie krytykowane fotoradary umieszczone w nieoznakowanych pojazdach inspekcji również by nie mogły dokonywać rejestracji wykroczeń popełnianych przez kierujących. Z takich aut będzie mogła korzystać tylko policja i nie z fotoradarem a z wideorejestratorem. Również tylko funkcjonariusze policji będą mogli karać kierowców punktami karnymi, co oznacza, że za zdjęcie z fotoradaru nie będą one naliczane. Jednak z powodu paraliżu GITD związanego z dużą ilością zarejestrowanych przekroczeń prędkości a niemożliwością ustalenia kierującego pojazdem, projekt zakłada, że mandat płacić będzie właściciel samochodu, a nie kierowca. Dodatkowo wzrośnie również ich wysokość, która będzie uzależniona od średniego wynagrodzenia w naszym kraju.

W przypadku przekroczenia prędkości do 11 km/h mandat wyniesie 1,5 proc. średniego wynagrodzenia. Teraz to około 50 złotych. Za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km zapłacimy 20 procent średniej krajowej, czyli 750 złotych. Zaś za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, mandat będzie podwajany. Dwa razy większy będzie czwarty i kolejny mandat tego samego kierowcy otrzymany w przeciągu 12 miesięcy.

(fot. lublin112)
2013-11-26 11:23:36

7 komentarzy

  1. „projekt nowego projektu” – zacnie 🙂
    i jeszcze „który za kilka jakiś czas”
    Pozdrawiam 😀

    —————————-

    😉 no, no dobre 😉
    Już poprawione. Dzięki 😉

  2. „Zaś fotoradar zarobił w tym roku ponad tylko pół miliona złotych” to pand czy tylko?

  3. Pan Sołtys z lublina

    Oj ! Niektórzy bedą musieli „odchudzić” nóżki. 🙂
    Bo może się zdarzyć, że skromnej pensyjki na mandaty zabraknie..

  4. Punkty muszą być, bo synkowie bogatych tatusiów staną się bezkarni. Punkty i w perspektywie kolejny egzamin trochę ich jeszcze hamuje

  5. a jak odniesiecie sie do tego? przecież straż miejska od dawna nie ma uprawnień do fotoradarów stacjonarnych! jak to w koncu jest? http://www.pg.gov.pl/index.php?0,821,1,685

  6. No to usługi oferowane przez przedstawicieli handlowych podrożeją bo w cenę spokojnie można będzie wliczyć mandat bez konsekwencji punktowych.Ale przecież o kasę dla budżetu chodzi.

  7. Dlatego cały czas na rynku pojawiają sie coraz to nowsze programy i urządzenia i maja coraz większy zakres działania. Od neidawna jeżdze z ******e, która mi polecili znajomi i jak dla mnei jest bardzo pomocny.

Z kraju