Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Piesi giną na drogach. Lubelskie przoduje w ilości ofiar śmiertelnych

Tak czarnego roku na drogach nikt się nie spodziewał. Pomimo wieku apeli, akcji uświadamiających oraz działań policji, na naszych drogach życie straciło już 80 pieszych.

Tylu śmiertelnych ofiar wypadków z udziałem pieszych nikt się nie spodziewał. Od początku 2013 roku zginęło na drogach województwa lubelskiego aż 80 pieszych. Wszyscy załamują ręce, gdyż przez cały rok cyklicznie prowadzone są akcje uświadamiające, które miały za zadanie doprowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa, a co za tym idzie spadku liczby ofiar, tymczasem stało się odwrotnie. Nie pomagają prośby, groźby ani żadne inne elementy, mające uzmysłowić zarówno pieszym, jak i kierowcom, jak ważne jest dbanie o swoje i innych bezpieczeństwo.

Wiele już wskazywało że tej czarnej serii udało się zapobiec. Do końca czerwca śmiertelne wypadki z udziałem pieszych zdarzały się wyjątkowo rzadko, i województwo lubelskie było w policyjnych statystykach na szarym końcu. Jednak druga polowa roku, a zwłaszcza ostatnie miesiące pokazały, że wypadków zaczęło przybywać w zastraszającym tempie. Teraz okazuje się, że na naszych drogach zginęło najwięcej pieszych w całej Polsce.

Liczne akcje policji: „Pieszy” – bezpieczny na drodze!, Działania Bezpieczny pieszy, Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego itp. skierowane na poprawę bezpieczeństwa osób poruszających się na drodze zaangażowały setki funkcjonariuszy, również działania samorządów, które wyposażają mieszkańców w elementy odblaskowe, mające na celu poprawę ich bezpieczeństwa jak widać idą na marne. Wciąż widzimy na drogach osoby poruszające się w ciemnych ubraniach, niewłaściwą stroną jezdni, czy też pod wpływem alkoholu. A w połączeniu z mgłą, wcześnie zapadającym zmrokiem oraz ograniczoną widocznością są to jedne z najczęstszych przyczyn wypadków. Jeżeli jeszcze do tego doliczymy nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem, czy też zza pojazdu oraz przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym to wyłania się obraz dlaczego tylu pieszych ginie na naszych drogach.

Nie bez winy są również kierujący pojazdami, którzy nieustępują pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu dla pieszych, omijają pojazd który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym, bądź jeżdżą wzdłuż chodnika lub po przejściu dla pieszych. Jednak jak pokazują statystyki, w większości przypadków, to właśnie piesi są sprawcami owych zdarzeń. A analizując wszystkie z tych 80 tragedii, można bez problemu dojść do wniosku, że zdecydowana większość z ofiar żyła by nadal, gdyby nie bezmyślność oraz lekceważenie podstawowych zasad bezpieczeństwa.

(fot. lublin112)
2013-12-21 17:36:05

7 komentarzy

  1. Pan Sołtys z Lublina

    Wielu pieszych wchodzi na przejście nie oglądając się w przeświadczeniu, że to kierowcy w 100% ,tylko i wyłącznie powinni zadbać o Ich bezpieczeństwo.
    O swoim błędnym mniemaniu przekonują się więc często już u Św. Piotra.

  2. To co się dzieje na ulicach i co wyprawiają ci „mistrzowie” kierownicy, to przyprawia o ból głowy. Jeżdzę od kilkunastu lat, ale w ostatnich latach strasznie pogorszyła się kultura kierowców. Teraz jechać np po Lublinie 50-60 km to jest ryzyko, bo albo siedzą z tyłu na zderzaku i wyprzedzają przy każdej możliwej okazji, albo wciskają się na na siłę i jeszcze pretensje jak się zatrąbi. Co drugi to istny Kubica na drodze. Z resztą te statystyki mówią same za siebie. Żal

    • Pan Sołtys z Lublina

      Wczoraj na własnej skórze doświadczyłem opisanego przez „Anonima” zjawiska w naszej Stolicy na trasie siekierkowskiej. Jechałem w stronę Okęcia z dozwoloną znakami szybkością 80/h. Na tylnym zderzaku ustawił mi się jakiś cymbał w BMW, błyskał światłami, trąbił, a kiedy już mógł mnie wyprzedzić prawym pasem to wjechał mi przed nos i dalej jechaliśmy przepisowe 80/h.
      Nie rozumiem typa.

  3. Troszeczkę tutaj wprowadzacie w błąd, w miesiącach październik i listopad w 2012 r zginęło 56 osób, zaś w tym roku 40 osób, czyli jest spadek.

    • @ss, nie robiliśmy statystyk miesiąc do miesiąca, tylko statystyki województwo do województwa. O ile w pierwszym półroczu woj. lubelskie było na szarym końcu, to w grudniu, zwłaszcza po połowie miesiąca wysunęło się na pierwsze miejsce. Niestety…

  4. Wg mnie jedyny sposób, by piesi nosili elementy odblaskowe i byli widoczni, to mijanym pieszym nie widocznym, wręczać takie odblaski. Może to powinni robić policjańci lub my kierujący. Tu nie chodzi o kary, mandaty, ale o bezpieczeństwo pieszych. Myślę, że coś takiego sensownego moglibyśmy wspólnie zrobić.

  5. aktywne przejście dla pieszych. Wójt gminy Wólka pownien w takie zainwestować, zamiast mówić, że jest dobre oświetlenie ale chyba przy skrzyżowaniu … http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Aktywne-przejscie-dla-pieszych-Bedzie-ich-wiecej-n53806.html

    Dodatkowo każdemu powinny być rozdawane odblaski. Może policja, gmina powinna je rozdawać albo pracodawcy w miejscu pracy…

    @zzk popieram pomysł

Z kraju