Nowe autobusy od dwóch miesięcy nie mogą wyjechać z zajezdni. – Pracownicy są bardzo skrupulatni

60

W ostatnim czasie Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie zakupił kolejną partię nowych autobusów. Tymczasem zamiast wozić pasażerów, od blisko dwóch miesięcy stoją na zajezdni.

 

O sprawie stojących od blisko dwóch miesięcy w zajezdni nowych autobusów komunikacji miejskiej, zaalarmowała nas czytelniczka. Jak wyjaśnia, 15 nowych autobusów Solaris Urbino 18, które zostały zakupione przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie dzięki dofinansowaniu z funduszy europejskich, wciąż nie może wyjechać na ulice i wozić pasażerów. Powodem mają być liczne wady fabryczne, w wyniku czego pojazdy od wielu tygodni nie mogą zostać formalnie odebrane.

– Chciałabym zwrócić uwagę jak urzędnicy prawdopodobnie marnotrawią publiczne pieniądze. Jak w końcu producent usunie wszystkie niedoróbki i wady, ZTM będzie chwalił się, jakiego to wspaniałego zakupu dokonał. Warto też nadmienić, że są to pojazdy poprzedniej, trzeciej generacji rodziny Urbino, nie produkowanej seryjnie od 2 lat, czyli poniekąd przestarzałe. W całej Polsce kupowane są pojazdy aktualnej czwartej generacji Urbino, zaś ich wdrożenie do eksploatacji trwa zdecydowanie krócej – wyjaśnia nasza czytelniczka.

Jak się okazuje, rzeczywiście w niektórych z pojazdów stwierdzono usterki, jednak Zarząd Transportu Miejskiego kategorycznie odrzuca zarzuty związane z marnotrawieniem środków. Pojazdy zostały bardzo skrupulatnie sprawdzone przez pracowników ZTM-u jak i współpracujących z nim diagnostyków i mechaników MPK Lublin. Z kolei sam etap odbiorów technicznych jest bardzo szczegółowym procesem, podczas którego komisja bardzo dokładnie sprawdza, czy pojazd pod każdym względem spełnia specyfikację istotnych warunków zamówienia.

– Autobusy przeszły odbiór ilościowy i mechaniczny. W przypadku autobusów przegubowych, zostały stwierdzone drobne nieprawidłowości, które obecnie są usuwane przez wykonawcę. Trwają skrupulatne i czasochłonne odbiory techniczne, oraz kontrolowany jest sposób usuwania usterek i zaleceń m.in. czy biletomaty obsługują płatność kartą i gotówką, weryfikowane jest oprogramowanie informatyczne tzn. połączenie komputerów pokładowych w pojazdach z systemem informacji pasażerskiej, sprawdzana jest poprawność działania monitoringu. Odbiory techniczne są ważnym elementem, gdyż każde uchybienie wpływa na bezpieczeństwo pasażerów. Zazwyczaj podczas odbiorów nowych pojazdów, stwierdzane są nieprawidłowości lub uchybienia, które wykonawca musi usunąć- wyjaśnia Anna Zalewska, Podinspektor w Zarządzie Transportu Miejskiego w Lublinie.

Jeśli zaś chodzi o generację autobusów, taka została zaproponowana przez firmę Solaris w ofercie do ogłoszonych przetargów. Jak dodaje ZTM, pojazdy te spełniają wymagania zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający nie ma prawa podać marki pojazdu oraz innych elementów wskazujących na konkretnego wykonawcę zgodnie z Prawem o Zamówieniach Publicznych. ZTM w Lublinie jako Zamawiający określa tylko parametry techniczne tworząc specyfikację istotnych warunków zamówienia.

– Jeśli chodzi o różnicę miedzy generacją III i IV różnią się one przede wszystkim designem i niewielkimi szczegółami. W branży transportowej opnie są bardzo podzielone, przy czym jeżeli chodzi o serwisowanie na pewno bardziej sprawdzona jest III generacja – dodaje Anna Zalewska.

(fot. Mikołaj Panasiuk)
2018-04-24 16:08:41