Wtorek, 19 marca 202419/03/2024
690 680 960
690 680 960

Neoplany i stare jelcze wkrótce przestaną wozić po Lublinie pasażerów. Wiadomo, jakie autobusy je zastąpią

Lubelskie MPK w końcu rozstrzygnęło do końca ogłoszony jeszcze w czerwcu ub. roku przetarg na dzierżawę nowych autobusów. Jest bowiem zgoda na przeznaczenie dodatkowych środków na ten cel.

Na początku wakacji z lubelskich ulic mają zniknąć najstarsze autobusy komunikacji miejskiej. Chodzi o mające ponad 20 lat neoplany i niekiedy jeszcze starsze jelcze. Pojazdy te, nie dość, że są mocno awaryjne, to jeszcze ze względu na swój wiek nie są wyposażone w udogodnienia dla pasażerów czy też kierowców. Tabor ten zostanie zastąpiony przez przegubowe solarisy i krótsze ursusy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło już cały przetarg na dzierżawę nowych pojazdów.

W czerwcu ub. roku podjęta została decyzja o odnowieniu taboru. Przewoźnik ogłosił przetarg na dzierżawę 25 niskoemisyjnych pojazdów. Przetarg został podzielony na dwie części: pierwsza dotyczyła 10 autobusów standardowych o długości 12 metrów, druga 15 autobusów przegubowych, 18-metrowych. Wymagano autobusów fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych, klimatyzowanych, spełniających najwyższe europejskie normy ochrony środowiska, wyposażonych w monitoring, elektroniczne wyświetlacze, system głosowego zapowiadania przystanków czy też tzw. „ciepłe guziki”.

Swoje oferty złożyło dwóch wykonawców, przy czym jeden był zainteresowany dostawą 10 autobusów standardowej długości, zaś drugi 15 autobusów przegubowych. Obie oferty były jednak droższe, niż kwota jaką MPK zabezpieczyło na ten cel. Konsorcjum, w skład którego wchodzą: mLeasing oraz Ursus dzierżawę 10 autobusów wycenił na 13 042 526,40 złotych, przy czym spółka miała na ten cel 10 053 145,47 złotych. Z kolei konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz Millennium Leasing za dzierżawę 15 autobusów przegubowych zażądało 31 104 486,00 złotych. MPK planowało jednak wydać maksymalnie 28 005 191,04 złotych.

Ponieważ obie oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na ten cel przez lubelskie MPK, Zarząd Spółki wystąpił do Zgromadzenia Wspólników, po wcześniejszej zgodzie Rady Nadzorczej Spółki, o podwyższenie kwoty przeznaczonej na ten cel. Zgoda co do autobusów przegubowych zapadła szybko i pod koniec września ub. roku podpisano umowę z firmą Solaris. Niedawno uzyskano też dodatkowe fundusze na autobusy 12-metrowe. W wyniku tego w środę MPK rozstrzygnęło pozostałą część zamówienia. W przyszłym tygodniu planowane jest podpisanie umowy z lubelskim Ursusem.

Autobusy mają zostać dostarczone do przewodnika w dwóch partiach po pięć sztuk. Pierwsza do 130 dni, druga do 150 dni od podpisania umowy. Tymczasem już w przyszłym tygodniu na ulice wyjadą nowe przegubowe Solarisy, które dotarły do zajezdni MPK w minioną niedzielę. Pojazdy zostały już zarejestrowane, obecnie przygotowywane są do wyjazdu na linie. W tym przypadku spółka czeka jeszcze na dostawę 10 przegubowców. Zgodnie z umową, wozy powinny zostać dostarczone maksymalnie do 26 lutego br. Wszystkie nowe pojazdy mają mieć zamontowane biletomaty, w których można będzie płacić kartą, porty USB do ładowania telefonu czy tabletu, a także bramki do zliczania pasażerów.

(fot. lublin112)
2018-02-07 17:18:10

29 komentarzy

  1. Każdy kierowca autobusu powinien zarabiać na start 2500 zł netto, a po roku 3000 zł netto, a nie 1700 zł.

  2. Zostawcie Neoplany, nie złomujcie ich! W nich ciągle słychać skrzynię!

    A tak to największy sentyment mam do Neosiów… Stary bo stary, kratownice pękają, ale komfort jazdy najlepszy 🙂

Z kraju