Nadchodzi rewolucja w poruszaniu się po lubelskich ulicach

Zielona fala na światłach, tablice informujące o czasie przejazdu czy też zablokowanej ulicy, regulacja cyklu świateł w celu zmniejszenia korków – To wszystko ma powstać w Lublinie do końca roku. Kierowcom ma to znacząco ułatwić życie.

Dzisiaj w Lublinie podpisano umowę na budowę Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem w mieście. Objęte nim zostanie 60, czyli ponad połowa skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną. Z kolei ponad 20 najstarszych sygnalizacji zostanie kompletnie zmodernizowanych. Żeby mogły zostać włączone do systemu, konieczna jest wymiana urządzeń sterujących jak i całego osprzętu, łącznie ze słupkami, masztami i wysięgnikami. Gdy zostanie to wykonane, wszystkie sygnalizacje zostaną połączone ze sobą siecią światłowodową i skoordynowane. Nad prawidłowym działaniem całego systemu będzie czuwać Centrum Sterowania Ruchem. Zostanie ono zlokalizowane w śródmieściu Lublina, razem z Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego i Miejskim Centrum Monitoringu.

System Zarządzania Ruchem szczególnie ma wspierać komunikację miejską. W przypadku wykrycia autobusu lub trolejbusu, który ma opóźnienie co do rozkładu jazdy, system samodzielnie, lub zarządzająca nim osoba, wydłuży cykl zielonego światła, tak by pojazd nie musiał stać na czerwonym świetle a dzięki temu pomoże mu to zmniejszyć opóźnienie. Z kolei gdy na danej ulicy dojdzie do wypadku, w wyniku którego będą problemy z przejazdem, kierowcom zostaną zasugerowane trasy którymi można objechać zdarzenie, tak żeby nie stać w korkach. Również gdy na danym skrzyżowaniu utworzy się zator, zarządzający ruchem będzie mógł dowolnie wydłużyć lub skrócić cykle świateł, tak by przywrócić płynny przejazd.

Elementem systemu będą tablice świetlne, które pojawią się w wielu punktach miasta. Za ich pomocą, kierowcy będą informowani np. o czasie potrzebnym na pokonanie danego odcinka drogi, kolizjach, czy alternatywnych drogach dojazdu. Powstanie także strona internetowa z informacjami o aktualnych warunkach panujących na miejskich ulicach.

Wykonawcą Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem jest warszawska spółka Qumak S.A.. Za wykonanie wszystkich prac otrzyma ona kwotę 27,921 mln zł.

(fot. lublin112)
2015-03-10 19:12:00

Zobacz również

41 komentarzy

  1. a na tor wciaz brak 😀

      • ciekawe czy przypadkiem nie przytulili łapówek za ten przekręt?
        Qumak to nie przypadkiem z Orange powiązana firma?
        czy to nie kolejna „inwestycja” Żuka zadłużająca Lublin?

    • i prawidłowo – tor to bezsensowna i stratna dla miasta inwestycja. nie oplaca sie dla grupki „bananów-za-hajs-matki-jeździj” z autami tylnonapędowymi budować toru. a tutaj kazdy skorzysta z tego systemu – ja jestem na tak.

      • podeślij osiedle gdzie mieszkasz polatamy na przelocie w nocy 🙂
        poza tym, okej można to zrobić ale tor także jest potrzebny, do szkolenia techniki jazdy bo na ulicy zle bo niebezpiecznie dla siebie i innych a na torze a kij najwyzej obijesz auto, ale będziesz mieć nauczkę że tak postępować nie możesz bo to słono kosztuje (chodzi o naprawkę auta) ale okej, będziemy po ulicach jeździć bo nie ma gdzie ale nie marudzić że za duży ruch, pozdro

        • w stodole sobie pojeżdzij

        • głośny, chcesz pojeździć to proszę bardzo, tory są w Polsce więc jedź sobie i tam szalej, a nie mieszkańcom przeszkadzaj. Lublin tego toru NIE potrzebuje. Może moją pasją jest strzelectwo, ale wyobraź sobie, że nie domagam się strzelnicy na każdym lubelskim osiedlu, a jeśli mi ich nie wybudują to nie grożę ludziom, że zacznę do nich strzelać na ulicy, bo to moja pasja i nie mam się gdzie wyszaleć. Nie rób „damy do towarzystwa” z logiki i zaakceptuj to, że toru nie ma i nie będzie, bo mieszkańcy go tu nie chcą.

          • yyy.. gdzie masz te tory?

          • LOL, proszę bardzo, oto lista: Poznań, Warszawa Bemowo, Ułęż, Kielce, Nowe Miasto, Wrocław Rakietowa, Słomczyn, Bednary, Jastrząb-Przysuski, Radom, Toruń, Mikołajki, Kąkolewo, Kamień Śląski. Google nie boli.

          • hym ci co się tam wprowadzili i potem marudzili że głośno ty to zrobimy tak, mi przeszkadzają boiska, postawię sobie dom obok niego i będę marudzić że kibice krzyczą podczas meczu i nie mogę spać ani spokojnie czytać prasy. i bedę dążyć do zamknięcia będę fair ? NIE! bo kupująć tam mieszkanie biorę pod uwagę że będzie głośno, czy domagamy się na każdym osiedlu ? nie, tylko jeden na kilkadziesiac kilometrów tak aby prawie z całego województwa się zjeżdzali aby pojeździć, mogą i nawet zbudować poza miastem ale aby było gdzie pojeździć i to wy doprowadzacie to państwo do chorego, bo młodym nie dajecie szanscy na życie na pełnych obrotach, proszę bardzo idź na sztrzelnice ul. Gospodarcza 27, a powiedz mi gdzie w lublinie moża sobie pojeździć trochę driftując, zapindalać itp? no proszę wypowiedz się masz już swoją strzelincę w lublinie, a tor gdzie na ulicy lepiej zrobić co?

          • Stadionu Lublin też nie potrzebował, a go wybudowali, mimo że Motor to podrzędna liga i tak naprawdę wystarczyłoby wyremontować ich dotychczasowy stadion. Jakieś cuda-niewidy na kiju czy może raczej władze wybrane przez bandę debili, którzy kupowali sobie nory za pół ceny w pobliżu istniejącego od lat toru?

          • Po pierwsze: TY nie potrzebujesz – to nie cały Lublin
            Po drugie, idąc twoim tokiem rozumowania: mi nie potrzebny stadion i basen, zburzyć!

          • I po trzecie: tobie strzelnicy nie zabrali

          • Z boisk korzystają o wiele więcej osób niż z toru. Skoro miasto zbudowało stadion i baseny to widocznie zapotrzebowanie na nie było. Na tor takiego zapotrzebowania nie ma. Widać to nawet po protestach (nomen omen bezsensownych, uderzających w mieszkańców miasta), na których pojawia się (według danych organizatorów, jednakże przypuszczam, że jest to liczba dużo mniejsza) około 650 samochodów, w tym duża część pojazdów jest zarejestrowana poza Lublinem przez co można rozumieć, że podatki płacone są również nie w Lublinie. Jakim prawem więc osoby te domagają się czegokolwiek od miasta Lublin. Współorganizatorem protestów jest klub z Chełma, dlaczego tam nikt nie domaga się budowy toru? Dlaczego Pani Beata Pocheć, która mianuje się organizatorką i szeroko się udziela nie domaga się budowy toru w Opolu Lubelskim gdzie mieszka? Według danych z 2010 roku Lublin ma 348 961 mieszkańców, liczba protestujących nie jest nawet 1% liczby mieszkańców. Dlaczego więc wszyscy mają sponsorować coś czego chce wyraźna mniejszość? A co do wybudowanych już stadionów, basenów i boisk, jeśli byłyby nierentowne to najpewniej by je zamknęli, a jednak tak się nie dzieje. Tor został zamknięty przez PZMot z powodu nierentowności, nie przez urząd miasta. Nie terroryzujcie mieszkańców, bo tak zwolenników nie zdobędziecie, a tym bardziej zamiast wyjaśniać ludziom przeciwnym budowie toru straszycie, że pod jego blokiem będziecie „driftować”. Początkowo temat toru nie interesował mnie za bardzo, mógłby sobie być, mogłoby go nie być, ale widząc postawę „zwolenników” poprzez to co pisali na tej stronie czy na fanpage toru jestem ZDECYDOWANIE NA NIE.

        • No to wpadnij polatać na przelocie jak to ująłeś tylko miej na uwadze, że jeśli nie zabierzesz przynajmniej kilku kompletów swoich 10’cio letnich „slick’ow” to na jednym założonym nie wrócisz no chyba, że będziesz bawił się w swoim otynkowanyn RWD w tramwaj aka pociąg i zrobisz zjazd na chatę na bądź co bądź multum razy prostowanej feldze ;] Enjoy then, good luck and have fun ;]

          Aaa byłbym zapomniał zapraszam Jantarowa, Kryształowa i okoliczne, ale nie płacz później na forum, że Cię nikt nie ostrzegał…

          • hahaha Jantarowa ? Kryształowa ? szok! strach się bać nawet-taka gangsterka po amerykańsku hahahah.

        • Do doskonalenia techniki jazdy jest płyta poślizgowa taka w Lublinie istnieje. Zapewniam że tam lepiej podszkolisz swoje umiejętności.

          • Do Torowicz. Nie lataj mi na Jantarowej i Kryształowej, dziecko mi śpi. Drogi są od jeżdżenia zgodnie z przepisami. Mam nadzieje, że gdzieś Wam ten tor w okolicy zbudują. Jakimś wielkim zwolennikiem toru to ja nie jestem, ale jak mi szalejecie pod oknem to chętnie bym zaczął do was strzelać 🙂 Szalejcie więc na torach już dostępnych nie na drogach, a może i w okolicy Lublina jakiś tor zbudują,

      • Ty jesteś bezsensowny i nieopłacalny.

  2. To wszystko ma powstać w Lublinie do końca roku. Już kilka lat , trąbi się , o inteligentnym zarządzaniu ruchem. Uwierzę jak będzie oddane do dyspozycji i bez szwankowania będzie funkcjonować. Tak jak widziałem w Warszawie, Rzeszowie. Teraz dużo się mówi , a efekty żadne, kasa ktoś wziął za organizację przetargów, i ma się dobrze, oby tym razem nie było podobnie???????

  3. Z punktu widzenia informatycznego jest to bardzo skomplikowany system, którego wprowadzenie może zakończyć się całkowitą klęską komunikacyjną, jeśli cokolwiek będzie w nim działało źle. Oprócz tego systemy muszą być bardzo wydajne, bo jeśli się zawieszą to Lublin stanie w miejscu.

    • Człowieku, Ruskie nie mając dostępu do jednej setnej z dzisiejszych technologii w kosmos polecieli. Podobnie Amerykanie.

      Dzisiaj głupi smartfon informuje Cię, że droga do roboty zajęła Ci więcej niż zwykle, więc o skomplikowaniu w XXI wieku nie pisz.

      Do ogarnięcia takiego systemu wystarczy kilku pasjonatów, trochę czasu i gotowe… Zobacz sobie jakie projekty niektórzy studenci ogarniają…

      Problem polega na tym, że przetargu nie wygra ten, kto zrobi to najlepiej, ale ten, komu władze umożliwią wygranie takiego przetargu. Wcale nie będzie to najtańszy wykonawca, wręcz przeciwnie… Przecież ci, którzy przetargi rozstrzygają to też ludzie i żreć coś muszą….

      Wcześniej natomiast trzeba zmanipulować społeczeństwo tak, aby jako dogmat przyjęło, że to bardzo drogie i prawie niemożliwe przedsięwzięcie…

  4. A kiedy tablice odliczające albo chociaż migające zielone. Nawet w Rumunii to rozwiązanie jest znane. Tubtin dalej miastem niemocy?

  5. Jeszcze mogli by te wszystkie informacje puścić na jakimś kanale lokalnego radia w postaci sygnału TMC do nawigacji.Tylko zeby nie zakodowali,jak to jest z gownianymi komunikatami na rmf-ce.

  6. tylko ciekawi mnie jedna rzecz, jadacy kierowca ma patrzec jak jedzie czy ma patrzec w gore na tablice co oni tam wypisuja? i niewierze zeby do konca roku to wszystko przerobili i zeby to wspolgralo ze soba.

  7. Swiatła na ul. Diamentowej z zemborzycką pytam kto to zaprojektował brak strzałki skrecając w prawą w stronę zalewu i skręcić z zemborzyckiej w diamentową jadąc od zalewu to jakaś porażka przejezdzają tylko 3 auta.Po 22 stoi się 5 minut czujniki spią najgorsze skrzyżowanie !!!!!!!!!!!!!!! Nie ma znajomosci nic się nie zrobi

  8. Moźe jeszcze niech zrobią tabliczki pt. „uwaga straż miejska z fotoradarem”;-)

  9. Może najpierw powinno się opracować strategię udrażniania czynnego ulic – przykłady? – w godzinach szczytu pokonanie odcinak Nadbystrzyckiej przy skrzyżowaniu z Głęboką, Muzyczna i Narutowicza to chwilami niemożliwość, dlaczego? Mamy 2 pasy – lewy do jazdy na wprost i skręt w lewo, prawy do skrętu z Muzyczną i do jazdy na wprost, teoretycznie spoko ale w praktyce oba stoją bo blokują je pojazdy skręcające w obie strony bo – z naprzeciwka jadą też auta na wprost i „lewoskręci” stoją, „prawoskręci” blokują przejazd na wprost bo… ustępują pieszym którzy mają zielone… błędne koło, a wystarczyłoby pomyśleć i spróbować opóźnić zielone dla pieszych i mamy skrzyżowanie przepustowe. Tymczasem na jednym cyklu zielonego na wprost przejedzie max 2-3 samochody i tyle, a reszta stoi jak barany a alternatywy praktycznie nie ma żadnej. Zapraszam do dyskusji i podawania kolejnych przykładów ulic i skrzyżowań „o kant dupy potłuc”.

  10. generalnie dużo by dało budowanie jak najwięcej rond, zamiast najpierw pakować kasę w skrzyżowania z niepotrzebnymi sygnalizatorami by zaraz wydawać miliony na jakieś projekty zarządzania ruchem, kóry odbywałby się płynniej gdyby było wiele rond BEZ Świateł, w Tychach pozbyli się korkó przebudowując skrzyżowania na ronda, u nas buduje się pełno nowych skrzyżowań, na których roi się od świateł, tylko po co?
    i kto na tym korzysta? zaprzyjaźniony producent oświetlenia drogowego? projektant więcej weźmie? bo pewnie lepsze w swej funkcjonalności rondo zrobić jest łatwiej, szybciej i taniej, no ale przecież nie o to chodzi…

  11. zawodowy kierowca

    Poprosimy jeszcze o zegary przy światłach z odliczaniem sekundowym informujące kierowców jak długo będzie świeciło się zielone światło,zmniejszy to przejazdy na czerwonym i tym samym wypadki. Jak na razie szczególnie rano jest po zielonym krótkie żółte i odrazu czerwone,jadąc załadowaną ciężarówką 50km/h jest ciężko wyhamowac. Na zachodzie takie rozwiązanie jest od dawna! A u nas można nabawić się nerwicy.

  12. Bez sensu… przecież autobusy już mają „wydłużanie” zielonego żeby przejechać, po prostu zapierniczają na czerwonym…

  13. jest przecież tor zbudowany przez WORD. z matami poślizgowymi do treningu techniki kierowania.
    fakt ze nie jest tani ale profesjonalny.
    zamiast glupkowac na drodze mozna przeciez tam jezdzic. po co ten dym

  14. Można by też było coś zrobić z sygnalizacją wzbudzaną, która nie widzi motocykli. Lewoskręt z Andersa w Walecznych jest fatalny.

  15. Nie wiem czy to takie dobre. Jak jakiś pracownik będzie sobie dowolnie manipulował ruchem to czas dojazdu stanie się nieprzewidywalny.

  16. A może tak również sekundniki przy światłach – coś co jest strasznie wygodne i jest w wielu miastach zachodniej Polski, nawet w takich pipidówkach jak Lubań Śląski.

  17. Qumak to poważna firma – raczej nie pozwoli sobie na położenie tematu tym bardziej że opracowali swój system do tego celu który ma ruszyć w trójmieście. Firma poważna ale temat lotniska średnio im wyszedł i automatykę kotłowni trzeba było po nich poprawiać 😛
    tak czy siak dobrze słyszeć taką informację bo Qumak mocno napiera na tą gałąź infrastruktury której w Polsce nie ma więc jeśli dobrze im trójmiasto wyjdzie to pewnie pójdą ze swoim ITSem na resztę kraju.

  18. Byłem i widziałem

    Lublin to i tak pie***ony ciemnogród i nowe światła nic to nie zmienią. Bliżej stąd na ukrainę anieżeli gdziekolwiek indziej i takie też mamy tu drogi… Dziura na dziurze dziurę pogania… aż szkoda auta z garażu wyciągać bo po 20 tys km kompletne zawieszenie do roboty a o trzeszczących plastikach w środku to już nie wspomnę… Zamiast realizować kolejne bezsensowne inwestycje, Lublin niech weźmie się za drogi bo to jest wizytówką każdego miasta!!
    Pozdrawiam kierowców!

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7601zł 0.8%
    • GBP 4.9014zł 0.22%
    • EUR 4.3049zł 0.19%
    • CHF 3.7746zł 0.54%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Centymetry od zderzenia i idealny komentarz radiowy (wideo)
    W kilkanaście sekund ukradli dwa rowery o wartości 35 tys. złotych (wideo)
    Briefing prasowy prezydenta Lublina i przedstawiciela policji po Marszu Równości (wideo)
    Lublin w jesiennej scenerii (NAGRANIE Z DRONA)
    Oświadczenie Krzysztofa Żuka dotyczące zgromadzeń w dniu 13 października (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Zbiórka na rzecz „Lubelskiego Animalsa” podczas meczu Motoru z Chełmianką
    W Lublinie odbędzie się gala B.ILO Boxing Night. Mamy dla Was wejściówki!
    Dzień Otwarty Targów Ochrony Granic „GRANICE” już 25 października. Wstęp wolny!
    Chcesz poczuć się jak w wehikule czasu? W ostatni weekend października będzie to możliwe!
    W ten weekend nie możesz się nudzić! Sprawdź wydarzenia w Lublinie
    x

    Szanowny Czytelniku!

    Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

    Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

    Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

    Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

    Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

    Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

    Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

    Kto jest administratorem danych osobowych?

    Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

    Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

    Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

    • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
    • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

    Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

    Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

    Twoje prawa

    Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

    Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

    * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.