Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Maleje liczba wypadków na przejazdach kolejowych

Z roku na rok maleje liczba wypadków na przejazdach kolejowych. Niestety nadal prawie wszystkie zdarzenia powoduje nieuwaga lub brawura kierowców lekceważących znaki drogowe.

Liczba wypadków i kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce maleje z roku na rok. W 2014 r. odnotowano 201 zdarzeń (o 31 mniej niż w 2013 r.) w rok 2015 zaś już 147. Jak wskazują statystyki, niemal 99% wypadków i kolizji na przejazdach powoduje nieuwaga lub brawura kierowców lekceważących znaki.

Rok 2014 był zdecydowanie najbezpieczniejszym w historii polskich kolei. W pierwszych III kwartałach 2014 roku doszło do 152 wypadków i kolizji (o 5 więcej niż w br.), w wyniku których 34 osoby zginęły (o 13 osób mniej niż w br.), a 19 zostało ciężko rannych (o 11 mniej niż w br.).

– Optymistyczne statystyki nie zwalniają SOK z dalszych działań w ramach projektu Bezpieczny Przejazd „Szlaban na Ryzyko” i tak funkcjonariusze z Posterunek Straży Ochrony Kolei w Chełmie w dniach 04 i 05 listopada 2015 r. po raz kolejny w tym roku byli obecni na przejazdach kolejowych w Rejowcu Fabrycznym, ul. Lubleska i Chełmie – „przejazd kowelski” – informuje Piotr Stefaniuk z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Lublinie.

Podczas działań uczestnikom ruch drogowego rozdawano materiały edukacyjno-informacyjne. Ponadto sokiści do współpracy zaprosili funkcjonariuszy Policji z Komendy Miejskiej w Chełmie, Straży Miejskiej z Rejowca oraz przedstawicieli Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie.

Straż Ochrony Kolei przypomina:

1.Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi, co jest szczególnie ważne w podmiejskich i kolejowych usługach pasażerskich.

2. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.

3. Średnio lokomotywa waży około 80 ton. To powoduje, że stosunek wagi pociągu towarowego do samochodu jest proporcjonalny jak samochodu w stosunku do puszki aluminiowej. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.

4. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.

5. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.

6. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

7. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.

2015-11-06 17:21:27
(fot. lublin112.pl)

7 komentarzy

  1. taaa bo pociągów coraz mniej, bo nierentowne

  2. Mniej pociągów to i mniej wypadków z ich udziałem. Wystarczy zrezygnować z tego rodzaju transportu a wypadków nie będzie. A przy okazji ile mniej kłopotów z przestarzałym taborem lub syfem w pasażerskich. Zostawić tylko pindolino jako atrakcję turystyczną i wzór niegospodarności.

  3. A' Polonia Pierdółko

    Czyli na polski tłumacząc – zbliżając się do przejazdu kolejowego nie wyrapiaj gał w lusterka wyglądając motocyklisty, zwolnij i sprawdź, upewnij się czy pociąg nie nadjeżdża.
    Od tego obowiązku możesz być zwolniony tylko wtedy jak zamierzasz popełnić samobójstwo

  4. wypadaloby to jakos uczcic, moze napijemy sie wodki ?? albo ustalmy jakies swieto narodowe

  5. Ci co nie uważali na przejazdach już się odsiali…

  6. Maleje liczba wypadków na przejazdach kolejowych, bo i coraz mniej zdeterminowanych chcących skorzystać z tego sposobu rozstawania się z tym światem. 🙂

Z kraju