Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Komisja Europejska przekazała 66 mln euro na dofinansowanie budowy zachodniej części obwodnicy Lublina

Dzisiaj Komisja Europejska zatwierdziła projekt budowy odcinka drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin – Rzeszów. Chodzi o powstającą właśnie zachodnią część obwodnicy Lublina.

W poniedziałek Komisja Europejska zatwierdziła projekt, w którym dofinansuje trwającą właśnie budowę zachodniego odcinka obwodnicy Lublina. Cały projekt budowy tego odcinka drogi ekspresowej S19 wart jest 149,6 mln euro. Dofinansowanie z Funduszu Spójności wyniesie 66,1 mln euro.

Droga ekspresowa S19 na odcinku Lublin – Rzeszów jest częścią sieci bazowej TEN-T. – Ze względu na to, że jest to istotny element transeuropejskiej sieci transportowej, projekt ten będzie miał odczuwalny i pozytywny wpływ na atrakcyjność i konkurencyjność gospodarczą tego regionu – tłumaczyła Corina Crețu, komisarz ds. polityki regionalnej.

Jak zaznaczono, budowa tej trasy znacząco wpłynie na poprawę warunków ruchu drogowego wokół stolicy województwa lubelskiego. Dodatkowo poprawi się komunikacja na obecnej drodze krajowej nr 19, która jest najważniejszym szlakiem komunikacyjnym wiodącym z północy na południe. W tym przypadku chodzi nie tylko o czas przejazdu, który ulegnie znaczącemu skróceniu, lecz także poprawi się bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Prace związane z budową tego odcinka trwają od wiosny ub. roku. Głównym wykonawcą robót jest Budimex, który w przetargu zaoferował najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na kwotę blisko 423,9 mln zł. Zachodnia część obwodnicy Lublina będzie miała blisko 10 km. Powstaną na niej dwa węzły: Lublin Szerokie – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830 oraz Lublin Węglin – na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747. Wybudowane będą także dwa wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz kładka dla pieszych i rowerzystów. Na wykonane prace Budimex daje 10 lat gwarancji.

Gotowa trasa ma być oddana pod koniec 2016 roku. Ma ona znacznie odciążyć wiecznie zakorkowaną al. Kraśnicką a tym samym wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy. Po zakończeniu tego odcinka obwodnicy, kierowcy jadący od strony Kraśnika w ciągu kilku minut dojadą do węzła Lublin Sławinek. Tam na skrzyżowaniu tras S12, S17 i S19 będą mogli wybrać dalszy kierunek jazdy. Jak wyliczyli drogowcy, jadąc od strony Kraśnika w kierunku Lubartowa, korzystając z obwodnicy kierowcy w 10 minut ominą Lublin. Obecnie przejazd przez miasto zajmuje nawet godzinę.

Projekt będzie współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oś priorytetowa 3 Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego w ramach okresu programowania na lata 2014-2020.

(fot. lublin112)
2016-02-15 21:12:47

11 komentarzy

  1. Budowy odcinka z odcinka czy tylko części tego odcinka z całości odcinka ??? Hahaha

  2. Niech dadzą wszystkie europejskie fundusze na drogi a reszta firm niech upada…

  3. to w końcu ile? 149 czy 423 mln ?

    • Baranie Ty je bo ny umisz czytać czy nie 149 mln euro i 423 mln złotych POLSKICH!!! Boże co za tępa łycha… Qurwa barania torba

  4. Komu wierzyć? Ma innym portalu informacja , że KE zatwierdziła projekt o wartości 149 mln euro na budowę odcinka S19 z czego 66 mln pochodzi z Funduszu spójności. Czyli 150 x 4 zł daje 600 mln zł. Budimex wybuduje za ok.425 mln zł. Nasuwa się pytanie- kto przytuli ok 175 mln. zł? Co ciekawe. Całość projektu (obwodnica południowa Lublina ok.10 km z infrastrukturą ) warta jest 620 mln. Odnoszę wrażenie, że prędzej powstanie kilka rezydencji za miastem niż przetną wstęgę na otwarcie. Jeszcze jedno pytanie; ile do tego dopłacimy?

    • A czy nie chodzi raczej o dalszą część trasy lublin Rzeszów. Dostali już decyzję środowiskowa i chyba mają ruszać z budową s19 do granicy województwa. Rzeszów już buduje od swojej strony a 2020 podobno pojedziemy już do Rzeszowa expresowka. Zresztą odcinek ZOL jest już mocno w budowie gdzieś na półmetku to niby jak na to kasa może iść. Na ZOL kasę dostali wcześniej IMO…

    • A czy koszty projektu, nadzoru i kontroli przez inwestora – GDDKiA są zerowe?

  5. Postawcie viatolle, a tiry i tak pojadą przez Lublin

Z kraju