Kierowco używaj z głową świateł przeciwmgłowych

– Napiszcie coś o używaniu świateł przeciwmgłowych, bo chyba niektórzy kierowcy nie wiedzą do czego one służą – zaalarmował Czytelnik. Coś w tym jest, ponieważ na drodze niejednokrotnie można spotkać beztroskiego kierowcę z włączonymi światłami przeciwmgłowymi, pomimo że warunki atmosferyczne nie zmuszają do ich używania.

Na jesieni i zimą zapadający wcześnie zmrok oraz poranne mgły sprawiają, że znacznie pogarsza się widoczność na drodze. W takich warunkach duża część kierowców postanawia używać świateł przeciwmgłowych.

Czy zawsze warunki pogodowe uzasadniają ich użycie?

Biorąc pod uwagę obserwację tego co dzieje się na drogach, można wywnioskować, że spora część kierowców ma problem z oceną konieczności użycia tych świateł. Często kierujący włączają światła przeciwmgłowe niezgodnie z przepisami w tym zakresie. Silna czerwona barwa światła powoduje, że włączone w momencie kiedy nie powinno się ich używać, sprawiają trudności m.in. z oceną czy świeci się np. światło hamowania a w przypadku opadów deszczu światło przeciwmgłowe odbija się od mokrej jezdni, co może dezorientować innych użytkowników drogi. I sprawa najbardziej oczywista, światło to po prostu oślepia, jeżeli włączone jest przy dobrych warunkach pogodowych. Co najgorsze, niektórzy kierowcy po prostu zapominają, że mają je włączone.

Kwestię używania przednich świateł przeciwmgłowych i tylnych świateł przeciwmgłowych regulują przepisy. Warunki używania świateł przeciwmgłowych znajdziemy w art. 30 i 51 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).

Ostrzeganie oraz jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

Art. 30. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,

b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;

2) kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:

a) włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,

b) korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.

2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Używanie świateł zewnętrznych

Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący może używać świateł do jazdy dziennej.

3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe – drugi jest obowiązany uczynić to samo;

2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;

3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

4. (uchylony)

5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

6. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy. ”

Warunki używania świateł przeciwmgłowych zastały szczegółowo uregulowane w Ustawie i lektura przytoczonych przepisów pozwoli na jednoznaczne i zgodne z przepisami ich używanie.

2015-11-12 08:10:07
(fot. lublin112.pl)

Zobacz również

55 komentarzy

  1. Wg. mnie to chyba dla szpanu 70% kierowców jeździ na przeciwmgłowych , bo jak inaczej tłumaczyć taką jazdę w centrum miasta , gdy świecą latarnie. .. ? Droga redakcjo, proszę o artykuł na temat używania kierunkowskazów , bo z tym też sporo ludzi ma problem …

    • i koniecznie przeszkolenie z jazdy po rondzie kierowanym, gdy światła są wyłączone!

      • i jeszcze z tego którym pasem należy opuszczać rondo o ilości pasów większej niż dwa, gdy mamy wyłączoną sygnalizację na takim rondzie. Okazuje się, że lubelaki nie potrafią po takowych się poruszać

  2. W nocy poza terenem zabudowanym ZAWSZE włączam przednie światła przeciwmgłowe! Dzięki nim mam znacznie lepiej oświetlone pobocze i dużo wcześniej mogę zauważyć pieszego!

    • Policja powinna karać

      Nie masz się czym chwalić. Przy okazji oślepiasz jadących z naprzeciwka. Jak nie widzisz pieszego może pora zapisać się do okulisty ?

      • Światło przeciwmgłowe nie ma prawa oślepiać nikogo z naprzeciwka. Jest umieszczone na takiej wysokości i o takim pochyleniu strumienia światła, że jest to po prostu fizycznie niemożliwe. Chyba że byłbyś chomikiem polnym i poruszał się poboczem, wówczas się zgodzę.

    • To ja będę sobie poza terenem zabudowanym włączał dalekosiężne w ciężarówce i cię oślepiał. O czym ty człowieku piszesz, twoje zachowanie jest niezgodne z PRD oraz ze zdrowym rozsądkiem. Naucz się przepisów, a potem siadaj za kółko.
      Zgodnie z przepisami powinieneś używać świateł drogowych jeżeli nie ma innych uczestników ruchu drogowego, a co do pieszego to ma obowiązek nosić elementy odblaskowe.

      • dokładnie kolego w tym masz zupełną rację pieszy powinien nosić najlepiej kamizelkę odblaskową i wtedy nie potrzeba używać świateł drogowych

      • czytaj ze zrozumieniem – napisał przeciwmgłowe. same qr..va mózgi…

    • Baran jesteś i tyle w rwoim temacie.

    • Światła przeciwmgłowe oświetlają pobocza na dużą odległość, więc to żaden argument. Za to oślepiają jadących z naprzeciwka kierujących, zwłaszcza przy mokrej nawierzchni, więc w ostatecznym rozrachunku na pewno nie zwiększasz bezpieczeństwa na drodze, a wręcz przeciwnie.

      • Mylisz się, światła przeciwmgłowe przednie znajdują się zawsze na takiej wysokości i o takim kącie pochylenia, że nie mają prawa oślepiać nikogo z naprzeciwka. Jak ktoś ma walony przód i jedno mu świeci w bok a drugie na wysokość pierwszego piętra, to się zgodzę. Ale jeśli jest wszystko poskładane na szczeblu fabrycznym to nie ma prawa nic oślepiać.

    • Metr przed maską rozproszone światło. Oślepia innych tak,że faktycznie mogą kogoś nie zauważyć… Kto ci dał prawo jazdy, jak nie umiesz przewidywać skutków???

    • Przez takich jak ty i tych ze źle ustawionymi światłami jest najwięcej wypadków.

  3. Lepiej przeciwmgielne niż z przodu ledy dzienne a z tyłu ciemno.jak takiemu ktoś wjedzie w tył to cała oszczędność na watach pójdzie psu w d…

  4. Wielu kierowców nie potrafi używać świateł przeciwmgielnych bo używają ich zamiast świateł dziennych ale co jest jeszcze gorsze samochody nauki jazdy używają tych świateł kiedy nie ma nawet najmniejszej mgiełki i to jest paranoją.. Tych instruktorów to trzeba by było wysłać na dodatkowe kursy albo ich zwolnić bo jak on nauczy tak i młody kierowca będzie jeździł…

    • W nowych autach tak jak w moim halogeny są przystosowane do jazdy dziennej i włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika. Jeśli chcę włączyć przeciwmgielne to najpierw trzeba włączyć mijania a potem przeciwmgielne.

      • Szanowny kierowco. Halogeny o których piszesz nigdy w samochodach nawet najnowszych nie są przystosowane go jazdy dziennej i nie włączają się automatycznie. a tak dodatkowo ciekawe co masz na myśli pisząc o halogenach bo według mnie to stare nazewnictwo świateł przeciwmgłowych przednich.

        • W Skodzie Fabii światłą do jazdy dziennej są nie LEDowe, a zwykłe halogonowe i do tego zamontowane w tym samym miejscu co przednie światła przeciwmgielne. Więc eLki nie jeżdżą w dzień na przeciwmgłowych. Zresztą Octavia i Superb (przynajmniej ten poprzedni) też ma tak zamontowane światła do jazdy dziennej.

          • Skoda Fabia i podobne posiadają zintegrowaną ( dwa reflektory w jednej obudowie ) lampę przednią świateł dziennych i przeciwmgłowych. Różnica polega na tym że w odbłyśniku do jazdy dziennej zamontowana jest zwykła żarówka o mocy 18-21W koloru białego i nie jest to żaden halogen natomiast w odbłyśniku świateł przeciwmgłowych zamontowana jest żarówka H7 typu halogen o mocy 55W. To tak gwoli przypomnienia dla ” pana kierowcy ” żeby wiedział jaką ma kupić jak się przepali.

  5. Światła przeciwmgielne mają sens tylko w gęstej mgle. Gdy nie ma mgły to światła te oświetlają drogę może na 10 metrach przed samochodem, dużo krócej od świateł mijania, szkoda prądu. Światła przeciwmgielne i tak mniej oślepiają kierowców niż źle ustawione mijania. Lepiej napiszcie artykuł o poziomowaniu świateł mijania gdy obciążony jest bagażnik samochodu.

  6. Kiedy Policja się weźmie za takich niedowidzących? Bo to zaczyna robić się plaga. W nocy aż ciężko jechać jak taki delikwent oślepia jadąc z naprzeciwka. Idąc tokiem rozumowania tych osobników: miejmy włączone cały czas drogowe-przecież my lepiej widzimy, a co nas obchodzi że oślepiamy innych ? Może w nagrodę każdemu takiemu klientowi dajmy po oczach długimi ? Może się naucza w końcu że przeciwmgielne służą do jazdy, gdy widoczność jest bardzo ograniczona…

  7. Tu najbardziej winna jast policja bo nie reaguje na takich baranów , powinni solić takie mandaty żeby bolało . Jestem dwadziescia lat kierowcą i może dwa trzy razy jechałem na przeciwmgłowych światłach gdzieś na Ukrainie w takiej mgle że nic nie było widać.

  8. Czasami producenci samochodów umieszczają światła do jazdy dziennej w halogenach. Tak jest w przypadku mojej Fabii, gdzie halogen został podzielony na dwie części, jedna to światła do jazdy dziennej, a druga to halogen. Często też kierowcy wkładają DRL zamiast lub w miejsce halogenów, może to myli niektórych kierowców.

    • Tu nikt nie mowil o dziennych swiatlach ale co chwile widzi sie baranow ktorzy maja wlaczone swiatla postojowe plus przeciwmglowe z przodu i dopiero gdy sie spali taka zarowka zobacza jaka to oszczednosc – wymiana duzo trudniejsza niz w zarowki mijania.
      Poza tym powinno sie zabronic samodzielnego montazu swiatel dziennych – chyba ze samochod jest fabrycznie wyposazony w czujnik zmierzchu. Wczoraj mialem taka sytuacje na trasie ok godz 18 w czasie opadu atmosferycznego. Pomimo sygnalow swietlnych kierowca nic sobie z tego nie robil tylko oszczedzal jadac na ledach. Stac was na samochod to i stac na wymiane zarowek!

    • nie opowiadaj durnot halogeny mają inną moc światła nisz dzienne tego nie da się pomylić nawet jeśli łapa jest wielofunkcyjna . To tak jak byś pisał ze nie wiesz na jakich światłach jedzie samochód czy mijania czy drogowych bo w lampie zamiast h4 jest h1 i h7

  9. na temat świateł kierowców i olewania przez policję można napisać doktorat , to jak tłumaczenie panience w szpilkach ze miejsce dla inwalidy jest dla chorego a ni dla jej mercedesa żeby go ktoś nie porysował

  10. Większość nowych samochodów ma tzw. opcję świateł do jazdy w dzień i wtedy to właśnie halogeny się świecą jako światła do jazdy w dzień. Oczywiście halogen jest podzielony na halogen i na światła do jazdy w dzień. Więc nauki jazdy nie jeżdżą na halogenach. Zachęcam do zapoznania się z konfiguracją skody fabii. TO nie zmienia faktu że większość kierowców s starszych samochodach, chcących iść z duchem czasu jeździ na halogenach. Co jest nie dozwolone.

  11. Gdyby dawało za to mandaty to by się nauczył jeden z drugim a tak mamy co mamy.
    Druga kwestia warta poruszenia to obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni. Są takie ulice jak np Jana Pawła gdzie prawy pas jest pusty a na lewym kolejka aut.

  12. Kilka mandatow dla przykladu i by sie gamonie nauczyli do czego i w jakich przypadkach nalezy uzywac swiatel przeciwmglowych.

  13. Jak widzę osła z włączonymi halogenami, włączam i halogeny i drogowe. I wtedy zdziwiony osioł tak miga drogowymi, że mało nie urwie dźwigni.

  14. Zawsze jak widze łajze jadącą z włączonymi światłami przeciwmgielnymi wale jej długimi po oczach… mam nadzieje że tym sposobem może wpadnie do rowu…

  15. te przednie jeszcze nie są takie tragiczne, chociaż zwłaszcza w deszczu potrafią oślepić. Najgorzej, gdy ktoś pali tylne. To na prawdę przeszkadza, oślepia, rozprasza i w żaden sposób nie poprawia bezpieczeństwa. Nie wiem jak to nazwać… egoizm? bezmyślność?

    • W 100% zgoda. Przednie co najwyżej robaki na ulicy oślepią. Ale jak ktoś jedzie z włączonymi tylnymi to po prostu po jakimś czasie bolą oczy.

  16. Warto też dobrze ustawić światła, wtedy widać pieszego i nie trzeba doświecać latarką pobocza 😉

  17. Tylne światła przeciwmgielne przydają się gdy debil z tyłu jedzie na długich lub ma źle ustawione światła mijania. 😉

  18. mandat jest za niski co to jest 100zł i 1pkt – więć jeżdżą barany

  19. Pisałem kiedyś maile do drogówki, komendanta miejskiego i wojewódzkiego policji oraz do rzecznika prasowego dlaczego policja nic nie robi z takimi matołami. Odpowiedzi się nie doczekałem…

  20. Osobiście nie przeszkadza mi jak ktoś jedzie na przednich światłach przeciwmgłowych, szczególnie w nocy w lesie, halogeny dobrze doświetlają pobocze. ALE, no właśnie ale:

    – strumień światła halogenów jest odpowiednio ustawiony, nie świecą w kosmos i po oczach innych kierowców

    – jazda na halogenach odbywa się tylko i wyłącznie jak jest sucho! (pomijając mgłę)

    UŻYWANIE HALOGENÓW POWINNO BYĆ KATEGORYCZNIE ZABRONIONE PODCZAS DESZCZU I MOKREGO ASFALTU. Niesamowicie wtedy potrafią oślepiać innych kierowców.

    Co do tylnych świateł przeciwmgłowych. Tylko i wyłącznie we mgle

  21. Apel do policji!!!! Karać , karać , karać ! Nie stać z suszareczką za krzaczkiem tylko jeździć i wyłapywać takich baranów !!!!! Codziennie widzę kilka samochodów z nieprawidłowym oświetleniem , beemy z łysymi , wystającymi poza błotniki oponami , zardzewiałe ople za którymi strach jechać bo może coś odpaść , busy ciągnące za sobą smugę dymu .

    • „wystającymi poza błotniki oponami”, a tak zapytam w czymś Ci to przeszkadza?

      W linku pierwszy lepszy samochód z „wystającymi poza błotnikami oponami”: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e4/2d/0a/e42d0a288ecc51287b09f9ac60c2d7bc.jpg Za co policja ma „karać” właściciela takiego samochodu? Za to że wygląda lepiej niż 99% poruszających się po ulicach samochodów? Czyżby nutka zawiści i cebulizmu?

      • OBWIESZCZENIE
        Ministra Infrastruktury i Rozwoju
        z dnia 30 stycznia 2015 r.
        w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

        § 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:

        10) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, a w przypadku
        kół bliźniaczych – nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon

        • Ustawę każdy zna.

          Pan wyżej uważa że na samochody w ten sposób „porobione” należy przeprowadzać łapanki i „karać, karać, karać”. Czy takie auto stwarza jakiekolwiek zagrożenie z powodu takiego tuningu?

          Załóżmy że taki delikwent dzwoni na policję i mówi że 3/5 samochodów z czwartkowych „lubelskich klasyków nocą” ma wystające opony poza obrys błotnika i należy ich za to surowo ukarać. W tej sytuacji panowie policjanci mają śmiać się czy płakać?

  22. Przez 18 lat jak mam prawko, użyłem świateł przeciwmgielnych tylko raz.

    • Ja też kilka razy, wtedy lepsza widoczność była na przeciwmgielnych niż na mijania które odbijały się od mgły i zwyczajnie mnie oślepiały, a nisko osadzone przeciwmgielne oświetlały ze 2m dalej i mnie nie oślepiały, pewnie dlatego można je włączyć z pozycjami bez mijania..

  23. przeciwmglowe przednie przeszkadzaja tylko niedzielniakom, bo one nie oslepiaja. tylne sie zgodze, troche przeszkadza jadacym z tylu, ale we mgle jest ok. wole jak w starym zlomie klient jadacy przede mna wlaczy przeciwmglowe, niz tylko te ledwo tlace sie swieczki w ledwo widocznych lampach.
    ale nie moge zniesc jak pada sobie deszcz od switu do zmierzchu, a wiekszosc pajacow jezdzi sobie beztrosko na dziennych, czesto z tylu bez zadnego oswietlenia, bo mu producent takie lampki dal. w warunkach pogorszonej widocznosci jezdzimy na swiatlach MIJANIA!!!!!

  24. Ja osobiście włączam światła przeciw mgielne w nocy jak jadę przez las, ale tylko gdy jest sucha nawierzchnia i nie pada deszcz. Oświetlają one o wiele dalej pobocze i skraj lasu, robię to tylko dlatego, żeby nie zaliczyć żadnej zwierzyny na aucie. Lepiej niech policja zajmie się zle ustawionymi światłami mijania, wtedy to nie wiadomo, czy debil jedzie na mijania, czy na drogowych, że już nie wspomnę o światłach ledowych, gdzie całkowicie nie widać tyłu…

  25. Ja najlepiej jak jade zestawem w nocy…..jedzie pitok na „halogenach” wlacze i ja (sa przypadki iż ktoś się ocknie i wylaczy wiec wylacze i ja) ale jak bywa w 97% zapier…….dole po galach szperaczami…… a mam ich 6 na dachu……. czasem uslysze przez radio od kogos jadącego za mna ze wychamowal do zera

  26. jak sama nazwa mowi przeciwmgłowe nie inaczej a nie w deszczu czy tak sobie bo lepiej widac oslepiajac innych uczestnikow ruchu za to trzeba by było zabierac prawo jazdy na jakis okres by ochłonac z nadgorliwosci bycia lepszym bo ja sobie włoncze a co bo mam pomyslmy nie ma nic gorszego jak brak samooceny na drodze i nie ma bo JA a moze tym szkodzimy innym wiecej zrozumienia i rozwagi szerokiej Drogi wszystkim

  27. zakupilem swietny przyrzad reflektostop i mam komfort jazdy noca

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.8095zł 0.94%
    • GBP 4.794zł 0.32%
    • EUR 4.3021zł 0.2%
    • CHF 3.8202zł 0.44%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Skręcała w prawo, zderzyła się z rowerzystą (wideo)
    Tak budowali Maszt Niepodległości. Zobacz timelapse z prac na rondzie im. Romana Dmowskiego
    Lublin/Zamość. Obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości (wideo)
    Kolizja dwóch aut na ul. Głębokiej. Jednemu kierowcy się śpieszyło, drugi nie zachował ostrożności (wideo)
    Przejeżdżał rowerem po przejściu, potrącił go samochód. Zobacz moment wypadku (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Kiermasz Bożonarodzeniowy Podmiotów Ekonomii Społecznej
    Masz dużo czasu w weekend? Sprawdź przegląd wydarzeń w Lublinie
    W sobotę kolejne bieganie nad Zalewem Zemborzyckim. Odbędzie się trzecia edycja CITY TRAIL
    W piątek w Lublinie odbędzie się Marsz „Odzyskać Noc”
    W czwartek rozpoczyna się w Lublinie Festiwal Bożego Narodzenia [PROGRAM]
    x

    Szanowny Czytelniku!

    Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

    Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

    Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

    Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

    Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

    Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

    Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

    Kto jest administratorem danych osobowych?

    Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

    Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

    Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

    • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
    • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

    Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

    Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

    Twoje prawa

    Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

    Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

    * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.