To jest już koniec. Kolejny PKS znika z rynku przewozowego

Po 60 latach istnienia, z rynku znika kolejne przedsiębiorstwo PKS z naszego regionu. Z kilkusetosobowej załogi została garstka ludzi, większość tras zlikwidowano, pozostał jedynie ponad pięciomilionowy dług do spłacenia.

Problemy puławskiego PKS-u nie są nowe, już na początku 2010 roku w firmie pojawiły się problemy z wypłatą na czas wynagrodzeń dla pracowników. Wtedy w PKS Puławy zatrudnionych było 364 osób, a zadłużenie firmy wynosiło ponad milion złotych. Władze spółki wyjaśniali, że winna jest m.in zima. To przez niskie temperatury miało brakować pasażerów, a co za tym idzie, wpływy ze sprzedaży biletów były coraz mniejsze. Przyszło lato jednak niewiele się poprawiło. Ratunkiem miało być zlikwidowanie nierentownych kursów. Firma występowała też do Ministerstwa Skarbu Państwa o udzielenie pomocy publicznej.

W następnych latach sytuacja przedsiębiorstwa, po wprowadzeniu planu naprawczego trochę się poprawiła. Pojawiły się także optymistyczne plany. W 2012 roku prezes PKS Puławy zapewniał o restrukturyzacji w ramach której zakupionych ma zostać 46 autobusów. Każdego roku miało się pojawiać kilkanaście z nich. Wtedy to z pracą pożegnało się także ponad 60 osób, w większości tych, którzy nabyli prawa do emerytury.

Jednak z zapowiedzi nic nie wyszło a następne lata tylko pogłębiały kryzys. Zadłużenie w ub. roku wynosiło już ponad 5 mln zł, likwidowano kolejne kursy, nawet te dalekobieżne i zwalniano kolejne osoby. Wyjściem z trudnej sytuacji miała być sprzedaż dworców w Puławach a także Rykach, jednak przez dwa lata nie było chętnych na zakup nieruchomości. Dopiero w tym roku puławski dworzec zdecydowało się kupić miasto.

Jednak nawet i to nie pomogło PKS-owi. Brak dalszych perspektyw sprawił, że zapadła decyzja o likwidacji przedsiębiorstwa. W tym tygodniu Ministerstwo Skarbu Państwa zadecydowało o odwołaniu prezesa Andrzeja Goraja. Na jego miejsce przyszedł Paweł Bińczyk, jednak nie po to by ratować firmę a przygotować ją do wyprzedaży majątku a finalnie likwidacji przedsiębiorstwa. Ma to potrwać przez cały następny rok. W tym czasie będzie on musiał również wypełnić zobowiązania firmy, nie tylko wobec kilkudziesięcioosobowej załogi, lecz również innych wierzycieli.

Jeszcze nie tak dawno przedsiębiorstwa PKS, były monopolistą na rynku przewozów autobusowych. Gwoździem do trumny okazały się nierówne szanse w konkurencji z przewoźnikami prywatnymi, którzy z roku na rok przejmowali transport osobowy. Najpierw na najzyskowniejszych trasach, później busiki pojawiały się na kolejnych liniach. Zanim na rynku przewozów pasażerskich zaczęto wprowadzać uregulowania, busy najczęściej podjeżdżały na przystanki kilka minut przed PKS-em, podbierając większość klientów.

Władze PKS-ów zbyt późno zareagowały na zmiany zachodzące na rynku i cały czas woziły ludzi starymi, paliwożernymi autobusami, które to generowały bardzo duże koszty. Podobnie było z PKS w Puławach, gdzie dopiero po kilku latach postanowiono zakupić małe i oszczędne pojazdy. Jednak wtedy prywatne busy opanowały już najbardziej popularne trasy, głównie Puławy -Kurów – Lublin, oraz Puławy- Nałęczów – Lublin. A te dwie linie przynosiły wcześniej firmie największy dochód.

Ostatnich kilkanaście lat to ciągłe próby ratowania poszczególnych przedsiębiorstw. Każde z nich podejmowało liczne działania restrukturyzacyjne, polegające przede wszystkim na ograniczeniu kosztów. Zmniejszano zatrudnienie, likwidowano kolejne linie, redukowano zaplecze techniczne i administracyjne. Zaczęto także sprzedawać majątek. Pomysłem który miał być skuteczny było łączenie kilku przedsiębiorstw w jedno. Jednak w większości przypadków efektów nie było widać. Kolejne PKS-y ogłaszały upadłość. Z rynku zniknął PKS Biała Podlaska, PKS Kraśnik, PKS Opole Lubelskie które połączyło się z PKS Puławy zaś PKS Chełm został sprywatyzowany.

Poprzedni rok tylko dwa przedsiębiorstwa zakończyły z zyskiem, były to PKS Międzyrzec Podlaski i PKS Zamość. Na plusie była też spółka Lubelskie Linie Autobusowe, jednak tylko i wyłącznie dzięki sprzedaży nieruchomości oraz rezygnacji z usług przewozowych, które przekazano spółkom-córkom. Rok wcześniej firma miała 4,5 mln zł na minusie. To właśnie LLA notuje największe straty ze wszystkich PKS-ów.

(fot. lublin112)
2015-10-24 17:42:22

Zobacz również

21 komentarzy

  1. Typowi busiarze to jeden z większych szmatławców polskiej gospodarki wolnorynkowej. Mało gdzie jest takie cebulactwo i cwaniactwo.

    • Jakby nie my, tobyś z buta popier… cebularzu, albo byś doopsko odmrażał na przystankach.

      • nie wy a raczej firma ktora was zatrudniła bo chetnych mlodszych pracownikow bylo by pewnie od groma

      • busiasz to czego dziwnym trafem większość waszych kursów była jeżdżona tuż przed kursami PKS to dziwny zbieg okoliczności gdzie PKSy w wielu kierunkach nonstop nie jeździły i czemu tak nagle zaczeliście płakać i odwoływać się gdy PB chciał wejść na inne kierunki niż Wa-wa ?

      • Wolę zasuwać z buta, niż jechać przerobionym na autobus samochodem dostawczym, często zlepionym z kilku innych pojazdów. Trzeba być bardzo odważnym albo zdesperowanym, żeby tym się przemieszczać. Takich cudów techniki nie spotyka się w żadnym cywilizowanym kraju. No może oprócz naszego i krajów dalekiego wschodu. Ich stan techniczny i umiejętności ich kierowców bardzo często pozostawiają wiele do życzenia. Nie mam pojęcia jakim cudem te wynalazki są dopuszczone do ruchu i przewozu osób. Takie rzeczy tylko w Polsce.

      • Wolę cebilaku inter city ewentualnie Polski bus niż twój szrot zlepiony z kilku

  2. Prezes Teres K. i dyrektor Józef P. zrobiliby tam porządek! No i nasz genialny radny Jacek S.

  3. Mają rozmach skur…wszystko zapier….

    • Nie potrafili się dostosować do gospodarki wolnorynkowej, nie wytrzymali konkurencji i efekt jest.
      Nie będę płakał po nieudacznikach.

  4. No tak.. lepiej sprzedawac prawdziwe autokary i kupować busy w ktorych jest ciasno, goraco i trzensie jak w rosji. Gratuluje! moze polski bus ogsrnie rynek ze podróże będą przyjemne.

  5. Ludzie mieli dość tłuczenia się śmierdzącymi ogórami 60km/h więc wybierali busy, co w tym dziwnego

  6. A więc tak wygląda gospodarczy rozwój Polski wg polityków obecnej ekipy rządzącej?

  7. PKS i np. dowozy dzieci do szkół wygrywali przetargi by dokładać 🙂 zamykali linie nie rentowne HAha a dla prywatnego przewoźnika były? Rentowne haha ok idę spać brak słów taką firmę zorp.i….elic

  8. PKS firma fest, wszyscy kradną jeszcze jest.

  9. jak to jest, że taki pks, wygodny, bezpieczny, dogdny przynosi straty i długi a tacy busiarze teraz będą jeździć i gnieść ludzi jak sardynki

    • „PKS wygodny, bezpieczny, dogodny” może 60 lat temu taki był,a gdyby nie busiarze to naprawe był by problem żeby nie zamarznąć na przystanku czekając na autobus rodem z muzeum

  10. w PRL nie było osobówek więc jedynym transportem był PKS- Pan i monopolista! A jak teraz każdy ma auto to taniej jest pojechać swoim na gazie(1 osoba) niż jakimkolwiek transportem publicznym (bus, pks). Jeździ tylko młodzież do szkoły(miesięczny 50% taniej) emeryt i baba bo nie potrafią prowadzić a szczególnie zimą. PKS powinien reagować na zmiany rynkowe a nie (z pozycji ochrony od urzędnika, rozkłady, przystanki) trwać a poza tym np. w Lublinie celowo się doprowadza go do upadku aby przejąć dworzec pod galerię i tworzenie super dworca pod PKP. Złe zarządzanie nie swoim majątkiem to skutek upadłości. Prywatne busy jeżdżą. Jak widać prywatyzacja to właściwe zarządzanie a urzędnik państwowy to samo zło. A MPK w Lublinie ma monopol na korzystanie z przystanków, dlaczego? Dlatego aby były najdroższe bilety w Polsce. A kto za to płaci?

  11. pks w zamościu na plusie ? jaja sobie robicie chyba przez to że sprzedał majątek, nie ma bazy pks, nie ma dworca

  12. Jakieś 20 lat temu jeździłem tym pksem do szkoły. Strasznie chamscy kierowcy byli

  13. Tak to jest, jak prezes zamiast głowy miał 4 litery. Busiki? W moim okręgu kiedyś takowe jeździły, ale szybko wycofały się z pola widzenia. A teraz co? Kupić dorożkę i zapier*alać by dojechać do Ryk. Chyba,że ta banda idiotów opamięta się i rycki oddział sprywyatyzują.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7694zł -0.4%
    • GBP 4.8084zł -0.28%
    • EUR 4.2845zł -0.17%
    • CHF 3.7924zł -0.08%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Skręcała w prawo, zderzyła się z rowerzystą (wideo)
    Tak budowali Maszt Niepodległości. Zobacz timelapse z prac na rondzie im. Romana Dmowskiego
    Lublin/Zamość. Obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości (wideo)
    Kolizja dwóch aut na ul. Głębokiej. Jednemu kierowcy się śpieszyło, drugi nie zachował ostrożności (wideo)
    Przejeżdżał rowerem po przejściu, potrącił go samochód. Zobacz moment wypadku (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Masz dużo czasu w weekend? Sprawdź przegląd wydarzeń w Lublinie
    W sobotę kolejne bieganie nad Zalewem Zemborzyckim. Odbędzie się trzecia edycja CITY TRAIL
    W piątek w Lublinie odbędzie się Marsz „Odzyskać Noc”
    W czwartek rozpoczyna się w Lublinie Festiwal Bożego Narodzenia [PROGRAM]
    II Międzynarodowa Wystawa Psów Rasowych w Lublinie już 15-16 grudnia. Ponad 2000 psów 150 ras w jednym miejscu.
    x

    Szanowny Czytelniku!

    Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

    Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

    Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

    Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

    Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

    Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

    Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

    Kto jest administratorem danych osobowych?

    Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

    Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

    Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

    • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
    • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

    Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

    Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

    Twoje prawa

    Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

    Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

    * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.