Czwartek, 18 kwietnia 202418/04/2024
690 680 960
690 680 960

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje rok. Inwestycji było sporo, trwają kolejne

Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje tegoroczne inwestycje na drogach naszego regionu. Tych było sporo, jednak najważniejszą jest oddanie do użytkowania zachodniej części obwodnicy Lublina.

W mijającym roku na terenie województwa lubelskiego oddanych zostało do użytkowania 10 kilometrów dróg ekspresowych. Jest to zachodni odcinek obwodnicy Lublina. W budowie jest kolejnych 12 km tego typu tras, w tym przypadku chodzi o II etap obwodnicy Puław. Jednak przez cały rok trwały też prace przygotowujące do budowy kolejnych odcinków ekspresówek. Na 13 km trasy uzyskano już decyzję zezwalającą na rozpoczęcie budowy, w przypadku kolejnych 20 km taka decyzja zostanie uzyskana w najbliższym czasie. Trwają także przetargi, w których wyłonieni zostaną wykonawcy kolejnych 85 km dróg ekspresowych. Do tego na 30 km dróg krajowych ułożona została nowa nawierzchnia oraz wyremontowano 6 mostów i przepustów.

Najważniejszą inwestycją była zachodnia część obwodnicy Lublina. – Od 9 grudnia kierowcy mogą już korzystać z najbardziej wyczekiwanej inwestycji, zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19. Oddanie tej drogi do użytku pozwoliło uzupełnić nowy układ komunikacyjny na obejściu miasta i wyprowadzić ruch tranzytowy. Kierowcy podróżujący z północnej części kraju na południe nie muszą już tracić czasu na ulicach Lublina. Ciężarówki jadące przez miasto dotychczasową drogą krajową nr 19 potrzebowały co najmniej pół godziny, a częściej zdecydowanie więcej. Teraz, korzystając z obwodnicy Lublina, potrzebują ok. 16 minut oszczędzając nie tylko czas ale również paliwo i części eksploatacyjne. Kierowcy aut osobowych na przejechanie 22 km pomiędzy węzłami Lublin Rudnik i Lublin Węglin potrzebują ok. 11 minut – wyjaśnia Krzysztof Nalewajko z GDDKiA.

W budowie jest kolejny odcinek drogi ekspresowej, łączący węzeł Kurów Zachód na S17 z mostem na Wiśle w Puławach. Obecnie trwają prace przy obiektach inżynierskich, budowie nasypów i wykopów pod przyszłą trasę. Zgodnie z podpisaną umową, realizacja blisko 12-kilometrowej trasy zakończy się na przełomie kwietnia i maja 2018 roku. Jednak lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zajmuje się także bardzo ważną dla mieszkańców naszego regionu, lecz będącą już poza granicami województwa trasą. Chodzi o planowaną trasę ekspresową S17 Lublin – Warszawa. Dla trzech z pięciu odcinków o łącznej długości 38 km trwają już postępowania związane z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Nie brakowało też prac na istniejących drogach krajowych. Wyremontowanych zostało sześć mostów i przepustów: na drodze krajowej nr 2 w Terespolu most na zalewie Bugu, na drodze krajowej nr 12 w Stołpiu wyremontowano betonową konstrukcję obiektu na moście na rzece Garka i położono nawierzchnię na chodnikach, na drodze krajowej nr 17 w Święciu rozbudowano most na Łukawicy, a w Starym Zamościu przebudowano most ciek wodny. Na na drodze krajowej nr 74 w Kowalinie przebudowano most na przepust na cieku wodnym a w Szczebrzeszynie wyremontowano most na Wieprzu. Łączne nakłady na te inwestycje wyniosły ok. 8 mln zł.

W wielu miejscach, zwłaszcza tam gdzie nawierzchnia była w tragicznym stanie, kierowcy z pewnością zauważyli nowy asfalt. Pojawił się on na blisko 38 kilometrach dróg krajowych. – Chodzi o tzw. nakładki na całej szerokości drogi. Prace prowadzono na drogach krajowych nr 12, 17, 19, 48, 63, 74 i 82. Nakładki wykonywano na krótkich, najbardziej zdegradowanych odcinkach. Najwięcej na drodze krajowej nr 74, na dwunastu odcinkach o łącznej długości blisko 18 kilometrów. W siedmiu miejscach o łącznej długości 6 km na drodze krajowej nr 19, w sześciu na drodze krajowej nr 17, w pięciu na drodze krajowej nr 48, czterech na drodze krajowej nr 12, w trzech na drodze krajowej nr 76 i drodze krajowej nr 82 oraz w dwóch miejscach na drodze krajowej nr 63 – wylicza Krzysztof Nalewajko. Łączny koszt tych prac wyniósł ok. 25 mln złotych.

(fot. lublin112)
2016-12-29 22:07:17

.

6 komentarzy

  1. świetny artykuł, gratujuję! ale czy nie robiąc tekstu o remontach dróg przydałoby się zwizualizować słowa jakąś mapką?

  2. Dobra robota. Jeszcze jakby wyremontować drogę Lublin Nałęczów to było by super

    • Droga Lublin – Nałęczów nie leży w gestii GDDKiA. Jest to droga wojewódzka i podlega ZDW Lublin.

  3. Artukuł dobry ale przydałaby się druga część opisująca jakie są plany na kolejny rok oprócz opisanej obwdnicy Puław, bo bardzo intryguje mnie ta część „Na 13 km trasy uzyskano już decyzję zezwalającą na rozpoczęcie budowy, w przypadku kolejnych 20 km taka decyzja zostanie uzyskana w najbliższym czasie.” tu przydałoby się rozwinięcie

  4. w necie wszystko jest skyscrapercity.com/showthread.php?s=81b71729fc212336491623774eeefe5b&t=230798&page=235

  5. Jest z czego doić kasę i mydlić ludziom oczy……….

Z kraju