Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

7 mandatów i jeden wniosek do sądu za brak odblasków

Pomimo apeli policji są piesi i rowerzyści, którzy nadal narażają swoje zdrowie i życie poruszając się po zmierzchu bez odblasków i oświetlenia, poza obszarem zabudowanym. Tylko wczoraj w powiecie lubelskim policjanci wystawili 7 mandatów a jedną sprawę skierowali do sądu.

W myśl przepisów, które weszły 31 sierpnia 2014 r. każdy pieszy poruszający się po zmierzchu po drodze, poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. Niestety pomimo akcji informacyjnych i apeli nadal trafiają się osoby, które igrają z życiem. Wcześniej zapadający zmrok i niekorzystne warunki pogodowe sprawiają, że piesi lub rowerzyści bez odblasków są całkowicie niewidoczni dla kierujących pojazdami, zwłaszcza poza terenem zabudowanym, tam gdzie nie ma przede wszystkim latarni.

– Warto przypomnieć, że po zmroku pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie elementy odblaskowe, staje się widoczna nawet z odległości 150 metrów – informuje nadkom. Renata Laszczka-Rusek z KWP Lublin.

Zagrożenie jakim jest pieszy lub rowerzysta bez oświetlenia bardzo dobrze obrazują zamieszczone przez nas poniżej filmy. Od 31 sierpnia 2014 r. każdy pieszy, który porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących.

 

– Pieszy może poruszać się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli znajduje się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. Nowy przepis nie ma zastosowania w strefie zamieszkania – tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem – wyjaśnia nadkom. Renata Laszczka-Rusek.

Niestety piesi nadal lekceważą ten przepis. Efektem tego były wyniki przeprowadzonej wczoraj kontroli na drogach powiatu. Siedem osób zostało ukaranych mandatami, jedna zaś za swoje postępowanie odpowie przed sądem. Wszystkie z osób skontrolowanych otrzymały od funkcjonariuszy elementy odblaskowe.

– Od października ubiegłego roku do października 2015 w całym woj. lubelskim ujawniliśmy 4585 wykroczeń popełnionych przez osoby piesze. Wystawaliśmy 3704 mandaty, 92 wnioski skierowane zostały do sądów, a w blisko 790 przypadkach zastosowano pouczenia – podsumowuje policyjne kontrole nadkom. Renata Laszczka-Rusek.

Film 1 – Dachowanie pojazdu spowodowane przez nietrzeźwego pieszego bez odblasków, poruszającego się środkiem pasa ruchu.

Film 2 – Widoczność rowerzystów z odblaskami i bez odblasków

Film 3 – Niewidoczny rowerzysta bez oświetlenia

2015-10-15 22:15:09
(fot. wideo KWP, YouTube)

26 komentarzy

  1. 7 mandatów szacun. Nie przemeczyli się?

  2. Przestańcie propagować głupotę. Rower powinien być wyposażony w światła a odblaski rowerzysta to może przyczepić sobie dodatkowo.

    • Oczywiście materiał traktuje o pieszych ale chcemy zwrócić pośrednio uwagę także na rowerzystów, jeżdżących bez oświetlenia i bez odblasków. To oczywiste, że powinni mieć oświetlenie, ale zwracamy uwagę jak ważny jest odblask na ciele pieszego a także rowerzysty – jako dodatek do właśnie oświetlenia jednośladu. Pozdrawiamy !

      • Kazio Domniemajło Oczywisty

        Nowy przepis nie ma zastosowania w strefie zamieszkania – tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem – cytat z artykułu wyżej, a poniżej moje przemyślenia na ten temat.
        Jeśli się ludzi edukuje w myśl owego przepisu, to nic dziwnego, że chodzą jak te święte krowy, a co bardziej durni kładą się do snu w poprzek jezdni – i nic w tym dziwnego, przcież ma prawo.

        • Chyba Kaziu pomyliłeś strefę zamieszkania z terenem zabudowanym – poczytaj, doczytaj, a później się mądrzyj 😉 pzdr

      • lublin112 – wasze tagi do artykułu sugerują jednoznacznie: „lublin, mandaty, odblask, odblaski, piesi, rowerzyści” – że rowerzyści jak i piesi mogą dostać mandat za brak odblasku. Jasne, że trzeba mieć olej w głowie i nosić nawet jeżeli przepisy nie każą, ale wymowa artykułu jest inna – jednym słowem nawet nie piszecie jaki jest stan prawny..tyle w temacie „edukowania” społeczeństwa

  3. Tylko napiszcie ze obowiązek odblasków tyczy sie pieszych i rowerzystow, którzy nie maja innego źrodła oświetlenia. Ja np. Jeżdżąc rowerem mam przednia latarkę z dioda xml-t6 o mocy 7W po to żeby przede wszystkim cos widzieć, a nie dbać o to by jedynie być widzianym. Z tylu cree 3W, która rownież robi wystarczająca robotę. Tylko takie poruszanie sie po jezdniach ma sens. Te odblaski mogą sobie w tyłek wsadzić.
    Bo gdy ktoś, kto ma losowa sytuacje i musi przejść takowy odcinek jezdni po zmroku to wiadomo, ze nie bedzie miał odblasku. Natomiast ci co stałe pokonują takie trasy, np z przystanku do miejsca zamieszkania… Powinni w cos zainwestować dla własnego zdrowia, a nawet życia.

    • Ja mam przednią latarkę do roweru o mocy 10W (Convoy s2+ ze sterownikiem 3,04A) na diodzie Cree od Pana Darka z forum swiatelka 🙂 Parę tygodni temu jechałem w nocy rowerem na nieoświetlonej drodze jechałem blisko prawej strony drogą gdzie aby móc minąć się dwoma samochodami jeden musi całkowicie zjechać na pobocze. Bardzo się zdziwiłem jak samochód jadący z przeciwka zjechał całkowicie na pobocze jak zobaczył coś o tak mocnym świetle z przeciwka. Dobre oświetlenie to podstawa w rowerze. Nigdy nie wiadomo o której porze będzie się wracać. (3,04A w tej latarce to około 1000lm = tyle samo co dwa światła krótkie w samochodzie)
      Rok temu wracałem od rodziny i na odcinku Prawiedniki -> Mętów, jadąc przez las samochodem nie było oświetlenia w pewnym momencie ktoś z tylnego siedzenia mówi że ktoś idzie poboczem ja tych osób nie widziałem, po pierwsze nie mieli żadnych odblasków po drugie jechałem 90km/h bo tam jest poza terenem zabudowanym w tym samym momencie jechał samochód z przeciwka i mnie oślepiał mimo iż jechał na krótkich. Coś mnie tknęło że faktycznie ktoś może iść i zwolniłem do 50km/h, dosłownie 5-10metrów przed tymi dwoma osobami zacząłem ostro hamować aż włączył się ABS w ostatniej chwili facet chyba z żoną i wózkiem z dzieckiem odskoczyli na pobocze gdzie rosła wysoka trawa.
      Jakbym nie zwolnił do tych 50km/h, a nawet jakbym jechał 50km/h i nikt jadący ze mną samochodem nie powiedziałby że ktoś chyba idzie pobocze nie skupiłbym całej swojej uwagi na poboczu.
      Później całą drogę jechałem ze świadomością że mogłem zabić 3 osoby.

      Według mnie taka akcja policji to naprawdę dobry pomysł, powinni jeszcze robić akcje w szkołach i uświadamiać dzieci i aby dzieci uświadamiały rodziców że powinni nosić kamizelki odblaskowe i inne odblaski. Tak samo rowerzyści którzy poruszają się nocą powinni mieć oświetlenie, a jeśli mają kijowe oświetlenie to powinni mieć jeszcze dodatkowo odblaski.

      Polecam również światło tylne do roweru Wally kosztuje około 55zł ale świeci mocno i jest się widocznym spokojnie z 500 metrów

    • Jesteś w błędzie. Rower musi być wyposażony NA STAŁE w odblask czerwony z tyłu i biały z przodu. Po zachodzie słońca rowerzysta musi używać dodatkowo światła czerwonego z tyłu i białego z przodu. Problem polega na tym, że baterie nie są wieczne i może się zdarzyć, że światło w czasie jazdy przestanie działać. W przypadku lampki tylnej możesz nawet tego nie zauważyć od razu. Wtedy odblask może uratować życie.

      • Przedni odblask nie należy do obowiązkowego wyposażenia roweru.

        • No fakt. Odblask przedni, w przeciwieństwie do tylnego, jest opcjonalny. No ale lepiej mieć więcej, niż mniej. Ja z przodu mam naklejony na główkę ramy spory kawałek białej taśmy obrysowej.

      • tak to jest jak taki..wujek doradza innym zamiast się z przepisami zapoznać: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – §53:
        1. Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:
        1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
        2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej
        w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
        3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu
        sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
        4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
        5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

        1a.Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane,
        jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

        A to ostatnie reguluje kodeks drogowy Art 51 ust 6:
        Art. 51.
        1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
        2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
        3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie.
        (…)
        6. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

    • A ja mam ksenona z przodu i wielką tablicę z tyłu – uwaga, pedałuję !

    • „obowiązek odblasków tyczy sie pieszych i rowerzystow, którzy nie maja innego źrodła oświetlenia.” – A możesz podać podstawę prawną swoich wymysłów? Żadna latarka zgodnie z prawem nie zastąpi pieszemu odblasku, tak jak i rowerzyście – który zresztą na sobie żadnych odblasków zgodnie z prawem mieć nie musi (rozsądek nakazuje co innego),
      Bo kodeks mówi tylko:
      „4a. Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
      5. Przepisów ust. 1–4a nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.”
      A rozporządzenie:
      „z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej
      w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;”

      • Ciebie za to poproszę o podanie źrodła tegoż rozporządzenia, którym skończyłeś swoją wypowiedz, bo napisać zdanie i wziąć w cudzysłów to każdy głupi potrafi. Albo przeczytaj je jeszcze raz (ostatnie zdanie) i sprawdź czy zamiast słowa ORAZ nie powinno być LUB.

        • no jak nie znasz tak podstawowych aktów prawnych to o czym ty chcesz dyskutować 😀
          – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – §53. Proszę bardzo, nie dziękuj.

          ust 1 pkt 2 tegoż Rozporządzenia – „z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt ORAZ co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;”

  4. „Przepisów ust. 1–4a nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.” – tzn. taki pieszy na spoko może liczyć na to, że jak położy się na drodze z podusią pod głowa, albo i bez podusi, to ma prawo świętej krowy i nie wolno go przejechać nawet jak odblasków nie ma.

  5. w końcu karanie pieszych. To oni powodują pewne niebezpieczne syt. Popatrzeć jak w nocy chodzą po drogach . albo jak przez jezdnie przebiegają

  6. Reasumując wywody powyższe – jesteś widoczny – przeżyjesz…

Z kraju